{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.806 visninger | Oprettet:

At få barn på SU vs elev {{forumTopicSubject}}

Hej folkens smiley

Har lige brug for jeres input.. Hvad er bedst - at få barn på su eller som elev?

Sagen er den at jeg er igang med HGv, og er færdig til januar. Derefter vil jeg nok tage et halvt år til, for at hæve nogle af fagene til B niveau (med mindre nogle vil have mig som elev til januar). Jeg regner dog med, jeg først skal ud som elev til august.

Vi vil rigtig gerne have et barn nu - især jeg er vildt skruk ;o) - men vi vil også gerne passe ind, så godt som muligt. Synes det er svært..

SU
+ Flere penge
+ Kortere dage når man starter igen

- 6 måneders barsel
- Kommer bagud/glemmer hvad man har lært/starter i ny klasse
- Sværer at få elevplads????

Elev
+ Længere barsel
+ Sikret elevplads

- Mindre penge i barsel??
- Dårlig samvittighed overfor arbejdet (Hvis jeg feks bliver gravid 3 måneder efter ansættelse)
- Skal næsten starte oplæring forfra igen efter 1 år væk evt?
- Lange dage

Jeg ved ikke om det har noget at sige, men jeg vil gerne være speditør, og har det sidste 1,5 år arbejdet for et datterselskab til Mærsk og de vil gerne hjælpe mig med at finde elevplads, muligvis de have mig selv, hvis det passer ind i deres planer til den tid.

Kom gerne med jeres erfaringer og meninger!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At få barn på SU vs elev
  • #2   19. mar 2013 synes i skal kaste jer ud i det i føler er bedst..
    Vi planlagde det også.. vi skulle have den første mens jeg var på SU, og den næste når jeg var færdig, ca 2 år efter.
    På SU må du gerne holde 1 år barsel. Du får 12 SU klip. Så hvis du holder 1 år, får du bare det samme i SU som du plejer. Og hvis du kun holder ½ år, eller 8 mdr osv, så får du det mindre om måneden.. Men barsel udløser uanset hvor længe du holder, 12 klip..
    Det jeg vil sige er, at man ikke kan planlægge det så godt som man lige tror..
    Det tog og 2½ år, og vi måtte have hjælpe, selvom ingen af os fejler noget. Vi er kun lige blevet gravide. Og nu er vi begge færdiguddannede..


  • #4   19. mar 2013 Dina - Sorry det var dårlig formuleret. Jeg mente, at man får flere penge under barsel på SU hvis man holder 6 måneder, som Christina forklare smiley

    Tak for forklaring Christina, vil det sige jeg godt kan fordele de tolv klip over feks 8 måneder?
    Er glad for det endelig er lykkedes jer. Jeres plan holdte næsten.. Nr 2 kom når du var færdig, nr 1 ville bare heller følges med nr 2 ;O)

    Maria - Min kæreste er håndværker, så han tjener ok. Så vi kan godt klare os selvom jeg feks kun fik den enkeltklip SU. Men det jo altid dejligt med flere penge, hehe.

    Det mest optimale vil være at være færdiguddannet og have job, ja. Men der er 3-3,5 år til jeg er udlært, derefter skal man finde et job og lige køres ind der. Guderne må vide hvor længe det tager smiley Jeg har faktisk allerede én uddannelse med fin eksamen. Men har ikke kunne få job. Så er igang med noget nyt, som jo så ligger lidt i vejen for BP.

    vi synes er for længe at vente 3-4 år, når vi allerede i et år har haft lyst til at gå igang.. Tror bare det handle for os om at finde det tidspunkt det passe mindst dårligt ind, at få et barn hvis man kan sige det sådan. Man kan altid finde grunde til hvorfor det ikke er det rette tidspunkt til baby!


  • #5   19. mar 2013 Hvad er folks erfaringer med at komme tilbage i skole/elevplads efter barsel? Det kunne jeg godt tænke mig at vide smiley

  • #6   19. mar 2013 Hehe.. ja præcis smiley

    Uanset hvor godt man planlægger det, kan der altid komme noget i vejen, som pludselig ikke passer ind i ens planer.
    Fx, har vi lige mistet vores ene hund. det kostede 10.000 kr i dyrlægeregninger.
    Og i fredags blev min kæreste fyret.
    Jeg fik aldrig et arbejde efter endt uddannelse, så er på den laveste sats for dagpenge..
    Så selvom vi synes det hele passede perfekt, kom der pludselig en masse andet i vejen.. Og nu er det jo så sådan er blypperne er på vej smiley Men vi skal nok klare det.
    Min kæreste har fået arbejede, som han kan starte på 1 dag efter han skal stoppe på det andet. Godt nok som pakker på en fabrik og om aftenen. Men det er da langt bedre end ikke at have et job..


  • #7   19. mar 2013 Ja, det jo det. Man planlægger og planægger, og det holder aldrig.. smiley

    Og øv med jeres hund, det jeg ked af og høre! smiley

    Nogle gange har vi også mest lyst til at sige, skidt pyt med det hele, vi skal jo nok finde en løsning ligegyldig hvornår det bliver. Men fornuften ender altid med at overtage til sidst...


  • #8   19. mar 2013 Ja. og sådan havde vi det også.. vi gik også og ventede til vi vidste min kæreste ville være færdiguddannet..

    Men jeg er af den overbevisning, at man ikke er bedre forældre, fordi man har en uddannelse.. Ja ja, det er nemmere at tage den, når man ikke har et barn. Men hvis man gerne VIL have en uddannelse, så er jeg sikker på man nok skal få den, selvom man har et barn..
    Jeg gik da i klasse med MANGE som havde børn, og nogle fik børn undervejs. De klarede det da allesammen..


  • #9   19. mar 2013 Kathrine - Helt enig. Men som skrevet tidligere synes vi bare det for længe at vente, da der vil gå minimum 3-4 år, muligvis mere mht til job som du selv skriver smiley Min kæreste synes også vi skal vente til jeg har en elevplads.

    Jeg hælder lidt frem og tilbage. Jeg har ikke lyst til at "udnytte" uddannelse systemet, men jeg er så samvigttighedsfuld person jeg også ville ha' det dårligt overfor arbejdet, hvis vi får barn, mens jeg er elev. Det skal heller ikke være let hva' smiley Gad virkelig godt jeg kunne få job inden for min tidligere uddannelse, det havde da gjort det noget lettere..


  • #10   19. mar 2013 Christina, nej helt sikkert at det ikke gør en til en bedre forældre. Det gør måske bare til en forældre med lidt flere penge. Det er ikke vigtigt at have mange penge, nej, men det er nu rart ikke at være alt for begrænset økonomisk smiley

    Den HGv klasse (voksen klasse) har langt de fleste også små børn, og langt de fleste klarer sig altså rigtig fint! Det handler i stor grad om ens egen indstilling og lyst til uddannelse, tror jeg smiley


  • #11   19. mar 2013 præcis Soffi..


  • 2014 <3
    2014 <3 Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #12   19. mar 2013 Jeg har det på samme måde som dig. Er skruk. Af h.... til . Er på uddannelse og vil gerne videre efter den her uddannelse. Vil gerne helst have fire børn eller der op af og har det også sådan at jeg ikke vil sige efter endt prøve tid på nyt arbejde hov jeg gravid smiley haha
    Vi kan ikke planlægge alt men jeg håber det går som vi har planlagt. Jeg har to år tilbage af min udd. Så nu har min kæreste og jeg aftalt at om 1, 5 år tager jeg min p stav ud. Så håber jeg inderligt at blive gravid nærmest på dagen den er ude smiley haha så jeg føder et par måneder efter endt udd. Og så efter barsel kan jeg hvis det stadig er min drøm så søge videre på udd..

    De planer kommer igså af at jeg vil give mit barn den bedste velkomst hbor intet mangler og vi har først for et års tid siden fået gang i opsparingen og sådan smiley
    Men det er ret hårdt.... går på ucsj i roskilde og der er rigtig mange der er gravide smiley


  • #13   19. mar 2013 Helene, godt og høre jeg ikke er den eneste! ;o)

    Lad os nu sige, jeg bliver gravid 8 måneder før endt uddannelse uden at ha' fået elevplads.. Hvem betaler så min barsel?? KH, barselsdagpenge eller??


  • #14   19. mar 2013 Det er ikke alle uddannelser du kan starte på efter 6 mdr barsel, der skal du holde 12 mdr..

  • Nadia <3 .
    Nadia <3 . Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 85
    #15   19. mar 2013 jeg skal til at gå på barsel på SU, her til juni.
    Jeg fik faktisk afvide af min studievejleder at det er en go ide at få barn under studie, netop fordi at man har korte dage og fordi at man ikke er kommet ud i det "rigtige" liv endnu. Altså ment på den måde at hvis du har barn syg eller har brug for en dag til lige at få styr på husholdningen, så skal man ikke ringe til sin chef og melde sig syg og være til besvær - man har kun sig selv at stå til ansvar overfor. smiley
    Bare lige et indput fra mig af smiley


  • #16   19. mar 2013 Vi fik det samme af vide som nadia på vores skole.

  • #17   19. mar 2013 Nadia, ej hvor sjovt at de "opfordre" til det. Man ja, det også det med de kortere dage jeg har tænkt som en fordel!

    Melleh, tak for info. Det må undersøges. smiley


  • 2014 <3
    2014 <3 Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #19   19. mar 2013 Jeg er meldt ind i dsr da det er den fagforening jeg har valgt i forhold til min udd. (Er sygeplejestuderende) og er også i deres a-kasse. har undersøgt det og kan gå direkte fra mit studie til barsel . Vil få det samme som hvis jeg sgu ha dagpenge mener jeg... smiley


  • 2014 <3
    2014 <3 Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #21   19. mar 2013 det handler jo ikke om at man har travlt med at få børn ... nu snakker jeg for mig selv men jeg synes bestemt ikke jeg har travlt med at få børn .. jeg er 20 .. men det er mit største ønske og føler mig klar til at få børn !

    men som jeg har skrevet er planen først at tage min p stav ud om 1,5 år så synes ikke jeg har travlt ..


  • #22   19. mar 2013 Jette, jeg har ikke travlt med at få børn, men har haft et stort ønske om det længe. Derudover er min kæreste 12 år ældre (33) og har naturligvis derfor også et ønske om, og lyst til at få børn.

    Jeg kan høre at folk generelt synes SU er det bedste og letteste tidspunkt at få et barn. Det skal helt sikkert tages op til overvejelse. Det er bare så fristende at gå i gang nu, hehe smiley men jeg tror at vi venter på en elevplads. Noget siger mig at det er lettere at få elevplads når min skole viden og erhvervs erfaring er frisk!


  • #23   19. mar 2013 Åha, jeg syntes bare I skal gå i gang nu!! smiley

  • #24   19. mar 2013 Hehehe ;o) ja det kunne være lækkert smiley

  • #25   20. mar 2013 Det passer aldrig perfekt med et barn, så så længe I har hjerterum og mentalt overskud, så har I tiden smiley

    Jeg er på SU, er dog først startet i skole efter min barsel. jeg kommer til at være studerende i maaaange år endnu, men jeg ELSKER at være studerende mens min søn er så lille.
    jeg kan se på alle dem jeg kender, at det giver en masse luft. Jeg har måske ikke det samme økonomiske råderum som visse andre, og noget af sommerferien skal bruges på at arbejde, men jeg har til gengæld tiden smiley

    Min søn er i vuggestue 30 timer om ugen max, i modsætning til mange børn som er nødt til at være afsted i 40+ timer for at forældrene kan passe deres job (som jo er nødvendigt).
    Hvis livet flasker sig rigtigt, gad jeg godt have alle mine børn på SU smiley

    Når jeg starter arbejde engang, er min søn så stor og selvhjulpen og vil have langt færre sygedage.


Kommentér på:
At få barn på SU vs elev

Annonce