Sen abort.. Noget jeg ikke forstår. (Ikke rart) {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Jeg ved ikke hvorfor egentlig, men jeg har det sidste stykke tid gået og tænkt på, hvordan man egentlig udfører aborter, her også sene aborter..
Og jeg afsted på Google... det tog mig ikke mange sekunder, før jeg stødte på noget meget meget grusomt.. Nemlig den måde det bliver gjort på.
Jeg så en video på nettet, og jeg er bare så knust indeni.. Jeg kan slet ikke komme mig over det..
Hvorfor gør man det på den måde?? RIver babyens lemmer af, arme, ben og så til sidst knuser hovedet og så skraber det hele ud..
HVORFOR?
Hvorfor ikke bedøve først?? Gøre ET ELLER ANDET?
Det bliver brugt helt op til uge 24, den måde, og jeg forstår det simpelthen ikke, hvorfor det bliver gjort på sådan en brutal og sikkert ekstremt smertefuld måde. Det er et barn, og det kan godt føle smerte på det tidspunkt..
Jeg er ikke ude på at træde på nogen, være tvær eller noget som helst med dette emne, men jeg er nysgerrig om i ved hvorfor det skal gøres på den måde?
Og hvad så inden de 12 uger? Der knuser de bare det hele på een gang, eller?
Undskyld hvis det er forvirrende og rodet skrevet, jeg havde bare sådan brug for at snakke lidt om det, da jeg virkelig blev overrasket over, hvordan det gøres.
Jeg ved egentlig ikke hvordan jeg havde forestillet mig, at det blev gjort.. men i hvert fald ikke sådan.
Jeg har ikke linket til videoen, da den er meget, meget stærk og ja.. ikke rar.
Jeg håber nogen af jer ved lidt mere end mig, og kan svare mig på mit spørgsmål, så jeg kan blive klogere på det her..
God aften til alle.
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Et barn i uge 23 bliver IKKE suget ud, men bliver født.
Jeg mener man skal føde barnet allerede fra uge 18 eller sådan. Indtil da er det en udskrabning ja.
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Emner: 1 Svar: 756
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 7 Svar: 938
Der gør man det der med overklipning af lemmerne helt til 24. uge. (Det var ikke danske videoer - men stadig!)
Efter det, er det fødsel..
Så også en, hvor de lavede ultrasound, mens aborten blev foretaget. Og der spjættede den som bare fanden, indtil ja.. at den blev revet fra hinanden.
Har ikke læst, at de bliver bedøvet først, og det er jo det, der undre mig helt vildt.
jan 2012
Undskyld at jeg blander det sammen, er lidt rundt på gulvet over det.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 147 Svar: 1.352
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 35 Svar: 626
Ved medicinsk abort afstødes livmoderslimhinden og babyen (fostret) ryger med ud - intet indgreb.
Ved kirgurgisk abort suger man vævet ud, en udskrabning. Igen det er jo mm, vi snakker om, så den er nærmest ikke synlig. Der er ingen behov for knusning,
Ved abort over 12. uge er jeg meget, meget sikker på, at man her i Danmark giver noget svangerskabsafbrydende, hvorfor at livmoderen afstøder slimhinden, og så ryger babyen med ud.. Desværre dør de ikke altid med det samme, og bliver smidt ud med medicinsk affald.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
mar 2008
Mon ikke man kan regne med den her side ????
Man skal nok også tag de der abortfilm lidt med et gran salt..... De er jo ofte fabrikeret af yderligtgående amerikanere som nok heller ikke skyer manipulation og diverse photoshop metoder...... Men rar er en sen abort ko slet ikke og burde under alle omstaændigheder inderlægges særdeles strenge krav.
jan 2009
mar 2008
jan 2012
Jeg kan jo kun håbe på, at fostret bliver slået ihjel på human vis inden.. Men her er hvad jeg har kunne læse mig til, godt nok på engelsk..
2. trimester aborter
Induced labor: Medication is administered to the pregnant woman which triggers labor. The woman eventually gives birth to the partly developed fetus.
"D&E" (dilation and evacuation). The physician inserts a long toothed clamp through the woman's vagina into the uterus. She/he grabs body parts of the fetus at random, breaks them from the body and pulls them out. Finally, the head is crushed and extracted. Finally, the placenta and any remaining parts of the fetus are suctioned from the uterus.
^Det er den jeg snakker om, hvor de river lemmerne af først, for så at knuse hovedet.
Jeg kan intet finde om, at de bliver bedøvet eller "aflivet" før aborten. Og den ultralydscanning jeg så, der sprællede barnet som sagt lige til det sidste.
"D&X" (dilation and extraction) The woman's cervix is dilated. If necessary, the fetus is rotated until it is facing feet downwards. The surgeon reaches into the uterus and pulls the fetus' body, with the exception of its head, out of the woman's body. Surgical scissors are inserted into the base of the fetal skull, and withdrawn. A suction tube is inserted and the fetus' brains are removed through aspiration. This partially collapses the fetal skull. The fetus is then fully removed from the woman's body.
Den sidste her, er heldigvis ulovlig. - men som så meget andet stadigvæk foretaget visse klamme steder.
jan 2009
Ej, det giver jeg ikke meget for.
nov 2010
Abortmodstanderne i USA er direkte syge i hovedet.
Abortklinikker bombes jævnligt, og det ses endda af og til at abortmodstanderne får job på klinikkerne, for derfra at manipulere med kvinderne, og forhindre dem i at gennemføre.
De kommer ikke altid med reelle fakta. Det er religiøst, og de er ikke blege for at opdigte historier.
jan 2009
jan 2012
http://www.gabrielscorner.com/apps/videos/videos/show/13547598
Og den her, står det klart at det er 24. uge
http://www.youtube.com/watch?v=A6vnOaq7nWU
Jeg HÅBER, at det er noget der er blevet overdrevet, ikke er sandt og det helt pure opspind.. Men jeg har mine tvivl efter alt hvad jeg har læst de sidste par dage..
Please del hvad i tænker! Men lad VÆRE med at se videoerne, hvis du er meget påvirkelig.
Hvordan opfatter i det så? Er det mig der har misforstået det?
Og jeg håber da heller ikke at det bliver gjort i DK, men lige meget hvad og hvor det bliver gjort, så er det sgu da helt vildt...
jan 2012
Ja, jeg ved godt at USA er ekstemt.. men det her kunne jeg altså ikke klare, og blev nødt til at spørge her..
jan 2012
http://www.youtube.com/watch?v=c82WUgjIUng&feature=related
jan 2009
jan 2012
Er vist lidt desperat her..
jan 2012
Jeg forstår det ikke. Der må sgu da være andre muligheder
jan 2009
nov 2010
Jeg er med på at det kan være nødvendigt at ødelægge fosteret, for at få det ud. Men hvis det ER tilfældet, så sørger man for at fostret er dødt inden, jeg tror simpelthen ikke på andet her i DK.
I nogle andre lande kan man jo få meget meget sene aborter, og ikke kun i særlige tilfælde som her i landet.
Nogle lande laver endda abort helt frem til uge 30!! Det er fuldstændig vanvittigt.
Vi er heldigvis ret stramme med den slags regler her i DK, og jeg er sikker på at der også er regler for HVORDAN en abort laves.
nov 2010
I Danmark skal en sen abort fødes
jan 2009
jan 2012
Men så prøv at søg på det. Der kommer så mange ting op om det.
Og jeg tror bare at jeg er alt for suget ind i det nu, til at jeg overhovedet kan se rent på det. Derfor jeg ville have nogle til at se om jeg bare har misforstået det helt, hvis du forstår..
Jeg blev helt lamslået, og troede også, at det måtte være noget anti-abort halløj til at starte med, men så blev jeg ved at søge, og det bliver bare ved med at komme frem forskellige steder fra.
jan 2012
Men tænkte bare, HVIS det bliver gjort, om det så er på den anden side af jorden, så er det da helt fuldstændigt vanvittigt at gøre det på den måde, hvis IKKE barnet er dødt først?....
nov 2010
det er jeg helt enig i. og jeg er GLAD for de strenge abort-regler i DK!
Misforstå ikke, for jeg går ind for fri abort, men ikke sen abort uden en meget meget reel årsag!
Og desværre sker der rigtig mange ting i udlandet Som sagt kan man i visse lande få emget meget sene aborter!
jan 2012
Der sker pisse mange ting, jeg er klar over det.. Det er bare svært for mig at forstå.. Altså... ja, jeg undrer mig over mange ting..
Jeg går også ind for abort. Fuldstændigt. Og har det også sådan, at der virkelig skulle være en god grund til at få et barn fjernet sent.
Men jeg ville aldrig kunne stå inde for, at en abort bliver foretaget på den måde her. Det synes jeg simpelthen er helt vildt brutalt...
jan 2012
Tania:
Ja, og der er også den der saltvandsmetode... Den er fanme for syg.
Men det som i så kalder "udsugning", ER det så ikke bare oversættelsen af "partial birth abortion"? Bare UNDER uge tolv..
Jeg siger jer, jeg er helt vildt forvirret!
okt 2008
jan 2012
jan 2012
nov 2010
jeg tror man nøjes med den del som skraber ud Altså, den til sidst.
Men Tania,
uge 6 er RIGTIG tidligt! Jeg opdagede først at jeg var gravid, da jeg var 6 uger henne! Og det er jo stort set altid de uønskede graviditeter, som bliver til aborter.
Så længe det er et embryo, synes jeg abort er helt fint, så skulle det revideres, ville jeg sige at uge 10 er passende
jan 2012
Jeg ville selv have meget meget svært ved en abort efter uge 7-8 tror jeg.. Jeg synes simpelthen de er så menneskeagtige i uge 12 (dvs. 11), så der ville det i hvert fald være udelukket, med mindre der var virkelig gode grunde til det.
Årh, jeg forvirrer mig selv. Jeg må hellere gå i seng..
nov 2010
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Babyer: 1 Emner: 144 Svar: 2.878
nov 2010
ok, men videnskaben og alt andet siger altså at det ikke er et menneske, mere end et æg eller en sædcelle er det
Og i praksis er abortgrænse ved uge 6 ikke realistisk. Man når jo knap at opdage at man er gravid. Det er en muh-pointe.
okt 2008
Udover det er uegnet enig i det du skriver.
okt 2008
Damn you iPad.....
jan 2012
Det er vi jo kommet frem til, at de forhåbentligt ikke bruger de metoder til så sent abort her. - men at det bliver gjort andre steder.
Men jeg må bare søge videre. Det var heller ikke ment som en for/imod debat om abort.
mar 2008
Følger: 28 Følgere: 43 Babyer: 3 Emner: 177 Svar: 2.659
jan 2012
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
nov 2010
nov 2010
apr 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Babyer: 2 Emner: 175 Svar: 2.104
selvom jeg ved at nogle føler sådan omkring det, forstår jeg ikke at de ikke kan lukke røven med det... Os der har været igennem det, er faktisk hverken stolte af det, glade for det eller andet. Det er pisse hårdt at komme igennem sådan en og i mit eget tilfælde, er det noget man kun gør en gang i livet!
Derudover er jeg enig med ACS...
Omkring de videoer, som jeg ikke har set, så foregår der mange grimme ting rundt omkring i verden og den eneste måde vi kan gøre noget, er ved at skabe budskabet omkring det.... Men synes faktisk det er vildt at der ikke er nogen menneskerettigheder der bliver brudt når man laver aborter i uge 30...
nov 2010
det er langt fra alle steder man kan få de forstre begravet, desværre. det handler både om sygehusets politik, men altså også om at en del præster ikke begraver folk som ikke er døbte. Og et foster er jo af naturlige grunde ikke døbt.
nov 2010
har jeg skrevet andet?
nov 2010
nogle hospitaler gør det ikke, og nogle præster nægter det også.
nov 2010
ikke alle præster vil..
nov 2010
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Babyer: 1 Emner: 144 Svar: 2.878
jan 2012
Og i DK under 12 uge, ja der håber jeg de stopper hjertet først.
Af hvad jeg har læst mig til, så er det lovligt i Ohio, og visse andre stater også. Kan man klappe dem en? Nej...
Men tak for jeres svar, det var rigtig rart liiige at komme af med alt det jeg har gået og kørt og kørt igennem hovedet de sidste mange dage!..
Hvorfor skal man døbes før man bliver begravet?
okt 2008
jan 2012
Er der nogle præstdimser eller hvem der nu står for det, der kan afvise det? Nogen der ved det?
jan 2012
Er det fordi det er en dyrere proces?
Farligt for mor?
Jeg er ikke imod abort som sådan. Men partial birth abortion kan jeg ikke stå inde for... Og det er så det der hedder udskrabning åbenbart, på dansk.
Men hvordan ved du, at de IKKE er bedøvet først?
Ingen sure miner her, vil bare gerne vide noget...
apr 2008
Men jeg forstår ikke hvorfor du skal kalde mig morder? Sku jeg kalde dig morder når du går med pels/skind eller æder dyr? For det er også et liv der går tabt og det betyder noget for nogen, men det er da helt absurd at rende og kalde folk for mordere fordi de har en anden holdning til tingene end en selv? Forstår du ikke at det ikke er en fed situation at stå i? At man ikke får det bedre af at uvidende mennesker render og kalder en for morder??
okt 2008
nov 2010
jan 2012
Og skod præst. Helt ærligt... omg
apr 2008
Kan ikke se hvorfor man skal sætte børn i verden hvis man ikke har noget godt at tilbyde dem... og det mener du jo så åbenbart og den tankegang fatter jeg slet ikke.
Sådan som du omtaler aborter, så er du uvidende...
apr 2008
Heldigvis er der fri abort herhjemmem, ellers ville mange børn fødes til en meget ulykkelig skæbne
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.312
Jeg kan ikke lige umiddelbart se, at Tania skriver nogen steder, at man er morder, fordi man vælger anderledes og har en anden mening omkring abort - men blot at hun ikke ville vælge det, og at hun synes det er at "slå ihjel", så snart hjertet er begyndt at slå (hvilket man jo egentlig ikke kan argumentere imod, at det er - hvad enten man er for eller imod abort).
Jeg er ikke for abort, hvis barnet er sundt og raskt - for mit EGET vedkommende. Men jeg synes helt klart, at man skal have valget. Ikke blot for moderens skyld, men lige så meget for det ufødte barns skyld. Hvis man har muligheden for at varetage et lille nyt liv, så bør man gøre det - men hvis alternativet er, at barnet skal vokse op under ringe kår, fordi man ikke er i stand til at drage omsorg for et barn, så tror jeg, at barnet er bedre tjent med ikke at være blevet født. Dog bør man overveje det nøje, da jeg uden tvivl tror, at det kan blive et traume, der vil følge én resten af livet.
apr 2008
Jeg mener stadig at det er uvidenhed at have sådan en holdning og jeg synes den er dybt forældet.
Men ja, vi har forskellige meninger og det er os fint nok, tror bare det går mig rigtig meget på at folk har den holdning fordi jeg selv har stået i den situation..
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 95 Svar: 1.972
Efter uge 18 skal man føde barnet selv, men den bliver stadig afbrudt inden med medicin...
Jeg synes det er godt vi har mulighed her i DK for at få fjernet uønsket børn, og fik da også selv brug for det sidste år da jeg blev gravid ved et uheld..
Om man synes det er rigtig eller forkert er jo op til folk selv!
apr 2008
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.312
Jeg har heldigvis aldrig stået i situationen, og hvis jeg gjorde ville jeg ik ane, hvad jeg skulle vælge. Jeg tror dog, at jeg havde besluttet mig for at beholde, fordi jeg ikke tror, jeg ville kunne komme ordentligt over det igen, og at det ville "hjemsøge" mig resten af livet. DOG er jeg ikke i tvivl om, at hvis "ulykken " skete, da jeg var 16-17 år f.eks., så ville en abort være det helt rigtige for mig - og min familie for den sags skyld.
Jeg mener bare; alle tager jo den beslutning de føler, at de vil kunne leve bedst med. Sådan skal og bør det være.
feb 2011
Du fik vel forhåbenlig 2 piller dagen før på klinikken som afbryder graviditeten? Ellers har de da lavet en fejl..
apr 2008
feb 2011
nov 2010
jeg så først lgie jeres svar, og ja, det var en rigtig skodpræst.
jeg kendte dem jo ikke, men fik det alligevel dårligt på deres vegne. De var blevet gift i den kirke, og så nægtede præsten at begrave deres barn, på så sølle et grundlag de stakkels forældre troede jo de havde mere tid, og skulle hjem at få barnet døbt.
jan 2012
jan 2012
feb 2011
Det var så lidt..:) Håber det var forståeligt!:)
apr 2008
Charlotte: Det gør jeg nok, men jeg har det stadig svært ved det valg jeg tog, selvom jeg er overbevist om at det er det rigtige... Og når jeg så ser de der reklamer mod abort og hører at folk omtaler det som mord, så ryger jeg op i feltet... For det rammer og det rammer der hvor det gør allermest ondt..
feb 2011
Jeg er ret sikker på de stopper det med noget, men jo jeg snakkede nu om medicinsk!:)
Men de skraber jo ikke bare et levende foster ud..
jan 2012
Og jeg snakker om den kirurgiske..
Jeg vil prøve at sætte min kæreste på sagen. Han er medicinstuderende og må da på en eller anden måde kende nogen der kan svare på det.. Det er da et forsøg værd.
Ellers ved jeg ikke.. Jeg håber de stopper hjertet først, i hvert fald her i dk.
Men er så ked af, hvordan det f.eks sker i nogen steder i USA
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Babyer: 2 Emner: 72 Svar: 1.892
Men noget der kan gøre mig sur er at folk bare dyrker ubeskyttet sex og så er ligeglade med hvad der sker. For det kan jo fjernes. Har en veninde der lige har gjordt på denne måde. Jeg kan ikke tag det
Sen abort.. Noget jeg ikke forstår. (Ikke rart)