{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.192 visninger | Oprettet:

Udvikling hos de små. {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt, at udviklingen hos de små er SÅÅÅ forskellige. Men hvem har ikke før sammenlignet deres poder med en anden.

Jeg har næsten altid sagt, at det kommer når det kommer. Nå hun er klar til de forskellige ting, skal det nok komme osv. Men er altså ved at undre mig lidt og være lidt bekymret nu... smiley

Min datter bliver 1 år d. 10 september. Og jeg synes hendes udvikling har stået stille længe nu.. Jeg synes altid hun har kunne de ting hun skulle osv da hun var lille. Synes faktisk hun var hurtig. Men eftersom hun har været syg og generet som lille, er det som om det er gået lidt i stå. Hun har været ved kiropraktor da hun var mindre, fordi hun havde nogen spændinger i ryggen, der f.eks gjorde at hun ikke ville ligge på maven og kigge op. Det blev bedre, med lidt træning og kiropraktor. Synes også hun var lidt lang tid om at lære og sidde uden støtte. Men det lærte hun så endelig og siden føler jeg det har stået lidt stille. Alle i hendes mødregruppe (vi er 6) enten kravler, går lystigt rundt enten af sig selv eller med nogen i hånden, rejser sig ved alt osv. Det skal også lige siges, at lille er anden ældst, er den der kan mindst. Lilli sidder og drejer rundt på numsen. Altså hun kan vende sig med benene (det er hun lige begyndt på) hun kan åbenbart komme fra numse til mave, men jeg har aldrig set det. Ved kun, at hun nogen gange ligger på maven når jeg kommer tilbage fra køkkenet f.eks. Hun kan også skubbe sig bag ud når hun ligger på maven. Og når hun sidder på numsen sætter hun nogen gange hænderne i jorden som om hun skal til at frem ad, men der sker INTET! Jeg ved godt det er vildt forskelligt fra barn til barn, men det bekymre mig altså lidt, at hun ikke kan/gør mere nu hvor hun er ved at være så gammel smiley Hun vil helst ikke bruge sine ben til at stå på (det gjorde hun ellers da hun var mindre, der stod hun strakt hele tiden) Man kan godt tage hende i over armene og lade som om hun går, så sparker hun bare rundt med benene, men hun ligger på ingen måde vægt på. Hvis jeg tager hendes hænder, som når man går med dem i hænderne, står hendes arme lige op i vejret. Hun trækker ikke i mod altså holder sig selv oppe med arm kraft.

Hun er verdens dejligste lille tøs og jeg er så stolt af hende, hun er selvfølgelig rigtig dygtig til nogen ting, hun forstår mange ting, ved at man vinker når man går, pludre/snakker med en osv. Men jeg bliver altså alligevel lidt bekymret nu hvor hendes 1 års fødselsdag puster os i nakken.

Beklager den lange roman, men det er lidt svært at gøre skide kort.

Har i oplevet noget i stil med det jeg beskriver? Nogen gode råd til nogen man kan kontakte, nogen øvelser eller andet? Eller er jeg bare en alm mor syg af bekymring og skal jeg bare tage og slappe af og drikke en kop kaffe?! smiley

Håber at der er nogen der vil give sig tid til at give et råd eller andet? smiley

Rigtig god dag!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udvikling hos de små.
  • #1   28. aug 2013 Slap af og drik en kop kaffe. smiley Alting til sin tid, var hun tæt på 18 mdr ville jeg måske undre mig, men hun er ikke engang fyldt et år endnu.

• #2   28. aug 2013 Det skal nok komme. Leg fysiske lege med hende, så du hjælper hende til at mærke og føle sin krop, og vide at hun er i den.

Hun vinker og pludrer meget siger du? Børn udvikler kun en del af deres motorik af gangen.

Vito gik f.eks tidligt men var næsten halvandet år før han fattede det med at vinke smiley børn er forskellige, hun skal nok lære det!

• #3   28. aug 2013 Vores datter kravlede for første gang på hendes 1 års fødselsdag. smiley
    Jeg havde det lige som dig, begyndte også at blive bekymret, men det har været uden grund. Hun gik nogle måneder efter, og hun er det barn, der først gør tingene når hun kan dem. Hun snakkede også først, da hun kunne sige ordene rigtigt. Altså hun har aldrig sagt f.eks. dada, mama osv. I dag er tøsen 4 år, og meget fremme i sit sprog og sin motorik. Hun gør bare ikke ting, hun ikke er sikker på, og det gør hun stadig ikke. smiley

Så mit råd vil også være, at du skal slappe helt af, det skal nok komme, når hun er klar.

• #4   28. aug 2013 Ej det er jeg virkelig glad for. Både for at høre det ikke bare er mig, men også at i mener jeg bare skal slappe af og det nok skal komme. Det er jo også det jeg bilder mig selv ind hele tiden, men ligesom dig Erika kan jeg mærke panikken stige indvendigt! Fordi hun ikke gør tegn til at gøre nogen af tingene! Folk gætter i hvert fald ikke på hun snart bliver et år :s De tror hun er 6 mdr eller sådan noget.

Lilli er også en meget bestemt dame- derfor kunne det være rart hvis hun kunne gøre de ting hun gerne vil som at komme hen til noget legetøj eller kravle/gå efter mig hvis jeg går. I stedet for jeg konstant skal have hende på armen. Hun er jo så stor at hun har sin egen mening! Men når hun ikke selv kan gøre det, bliver hun pisse frustreret og bliver sur. Og det er virkelig trættende smiley Synes bare at jeg har leget med en baby længe nok, hvis i forstår. Vil gerne se hende udvikle sig igen og opleve og udforske nye ting med hende. Er ved at være godt brugt på baby området smiley

Ja hun pludre/snakker, vinker altid når vi forlader et sted og jeg siger ''vinke vinke' eller ''farvel'' smiley Det er total sødt. Og hvis jeg siger ''danse danse'' eller sætter musik på danser hun for fuld skrue.. Men det er noget hun har gjort i et godt stykke tid nu. Hun er også rigtig god til at spise, altså hendes finmotorik er rigtig god! Og hun sviner sjældent! Én gang spiste hun en chokoladekiks uden at få en plet på tøjet, men hendes hænder og ansigt var helt smurt ind smiley Og siger jeg, hvor er Misha, så kigger hun efter vores hund. Ved godt hun er super sej og jeg bare skal nyde at jeg ikke skal rende efter hende konstant, men nogen gange tror jeg også det ville gøre nogen ting lidt nemmere og sjovere.

Her er lige et billede af prinsessen.. smiley

profilbillede
  • #5   28. aug 2013 Ja du har nok ret smiley Og tak, jeg er også helt skudt i hende!

Jeg forbander også de skide bøger. Ikke fordi jeg har læst så meget, men havde det ikke været for bøger og skidt og møg, så var der jo ikke en løftet pegefinger alle steder! Og så ville man jo ikke tænke ''Nå ja, hun SKAL kunne kravle når hun er så og så gammel''

Men ja, hvis den er hel gal, ved jeg det jo nok smiley

• #6   29. aug 2013 Jeg er så ikke helt enig med de andre omkring at du bare skal slappe af og drikke noget kaffe.
    Jeg arbejder i en motorikbørnehave/vuggestue.
    Hun skal til at bruge sine ben. Vil hun slet ikke stå på dem?
    Hvis ikke hun bruger sine ben så får hun ingen muskler i dem.
    Jeg vil gerne sende dig nogle øvelser som du kan træne med hende for at styrke de små ben.
    Og hun ser for øvrigt rigtig lækker ud. Og du skal ikke blive bekymret over det jeg skriver. Der er mange børn der har brug for lidt hjælp til at komme i gang med at bruge deres ben.
    Bruger hun en gåstol ?

• #7   29. aug 2013 Anja - Jeg vil da gerne prøve nogen ting hvis det er. Det gjorde jeg også da hun skulle ligge på maven. Hvis jeg holder hende på brystet og let under numsen bruger hun hendes ben bedre, end hvis jeg holder i hendes arme (fandt jeg ud af igår) Hun bruger benene til at dreje rundt i ring på numsen smiley Så helt slappe er de nu ikke og hvis jeg hjælper lidt til og ligger en sut på f.eks bordet vil hun gerne op og stå og tage sutten, men hun vil gerne ned og sidde igen så snart hun har fået den. Nej ingen gå stol, da vi har en meeeeget lille stue, så hun ville kunne gå 1 meter og bum, så ville hun gå ind i noget smiley Ellers havde jeg anskaffet mig en, hvis vi havde pladsen. Hun har hoppe gynge, som hun hygger sig i en gang imellem. Men har hende mest på gulvet, for det er jo der jeg ønsker hun skal udvikle sig smiley

Maja - Ja det kan jeg godt se, det er lidt træls smiley Men jeg vil bare så gerne ''snart videre'' Synes hun har været ''baby'' længe og vil gerne udforske nye ting med hende, end et sted på gulvet hvis du forstår smiley

• #8   29. aug 2013 Og angående det der med at glide på numsen, det gjorde jeg selv da jeg var lille. Jeg har aldrig kravlet. Er også ligeglad med om hun kravler eller hvad hun gør, bare hun lære at komme frem snart, så hun selv kan komme hen til de ting hun vil.

• #9   29. aug 2013 jeg vil sige som anja, at hvis hun slet ikke bruger benene, så skal hun have hjælp til at bruge dem. For et barn på 1 år bør støtte på benene hvis man "stiller" barnet på benene og holder det.

• #10   29. aug 2013 Det gør hun også nogen gange Simone

• #11   29. aug 2013 erika - hendes datter bliver 1 år om ca 2 uger, så det kan man vel godt betragte som hun er 1 år smiley

Lykli - dejligt at høre smiley Jeg ville træne benmotorik med hende, hvor hun bliver "tvunget" til at bruge benene smiley

• #12   29. aug 2013 Simone - Men hvad for nogen øvelser kan man lave?? For hun bliver sur hvis jeg prøver alt muligt. Idag prøvede jeg for sjov at stå foran hende og tage fat i hendes hænder og så ''heppede'' jeg på hende til hun næsten selv kom op at stå og så gik hun sådan 2-3 skridt inden hun enten stod stille eller ville ned og sidde smiley Det var helt vildt fedt og hun var så stolt og glad smiley

Erika - Er også sikker på at jeg ville vide hvis der var noget helt galt med hende. Hendes ben fungere fint. Hun ''gider bare ikke'' agtigt. Men vi snakker ikke med sundhedsplejesken mere, da hun lige pludselig uden at lave et sidste møde smuttede på efterløn. :S MEGA træls!

Noget helt andet. Hvad gør jeg ved at hun skære tænder!

• #13   29. aug 2013 Okay smiley Det løber bare en koldt ned af ryggen smiley Puha! Håber det er noget hun bare lige synes er sjovt nu og at hun hurtigt stopper med det igen. Men vil prøve at aflede hendes opmærksomhed! smiley Tak.

• #14   29. aug 2013 Jeg har aldrig kommenteret på det hehe smiley Jeg kan bare ikke klare lyden. Men har bare ladet som ingenting.

• #15   29. aug 2013 Undskyld jeg først svare tilbage nu. Har været på arbejde til sent og skulle lige have puttet mine bøller.
    Er glad for at læse at hun godt kan stå på sine ben og at de ikke er helt slappe, så skal det nok komme.
    Men ned på maven med hende og så lig hendes legetøj/ sut noget som hun rigtig gerne vil have fat i lidt fra hende. Det skal være sådan at når hun strækker armen så kan hun nå med fingerspidserne. Hun må gerne brokke sig lidt og blive lidt sur over at det ikke kommer hen til hende af sig selv. Hun skal simpelt hen igang med at arbejde lidt for a få fat i hendes ting. På den måde styrker hun hendes ryg og arme og skal nok få lært at komme lidt i gang.

• #16   29. aug 2013 Okay smiley Mange tak smiley

Helt iorden. Det hele skal jo passes! Men idag er der faktisk sket meget med hendes udvikling. Sjovt nok når jeg spørger til råds, så sker der noget!! Hun er begyndt at pege på ting med en finger og ikke bare række ud i luften, hun prøv at sige ''bøøøøh'' når man siger kuk kuk smiley Og det at hun pludselig gerne vil gå, hvis jeg går foran hende. Og her til aftensmaden fik hun en ske og så fiskede hun efter kød og melboller i suppen. Noget hun heller aldrig har gjort før smiley Det er sjovt man lige skal finde de små ændringer og ting der gør, at der kommer skub i nogen ting! smiley

I skal alle have tak for jeres mange råd, og vejledning og tak til dem der gav mig roen i maven! smiley Dejligt man kan spørge til råds når man er ved at få grå hår over de små smiley

- Jeg vil stadig gerne have flere gode lege og råd til at stimulere hendes kravlelyst, rejse og gå lyst hvis i lige har nogen smarte ting jeg ikke lige havde tænkt på smiley

• #17   29. aug 2013 Har hun ikke spist med ske selv før?

• #18   30. aug 2013 Erika - Helt iorden smiley

Pernille - Jo da hun var mindre. Men så kom hun til en ''fase'' eller hvad det var, hvor hun smed gaffel/ske eller hvad hun fik hånden. smiley Så det er først nu hvor hun sådan rigtig koncentrere sig om at få det på skeen. Hun ved godt at det er meningen at man skal gøre sådan smiley Det kan man tydeligt se.

• #19   30. aug 2013 Det er en del af deres indlæring og opdagelser i verden at lege med maden. Så det er et sundt tegn at hun gør det. smiley

• #20   30. aug 2013 Lilli får også lov til at udforske alt det hun vil, men hun er bare begyndt at udforske ske og gaffel også! Idag spise hun med ske, det var rigtig sødt smiley

Kommentér på:
Udvikling hos de små.

Annonce