Hvornår er nok nok? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lagt mærke til, at børn i allerede 3-5 års alderen har nintendo, ipads, tablets og hvad der eller findes af den slags.
Og må sige det ryster mig en smule at forældre er villige til at betale for så dyre genstande for at barnet kan sidde og kigge ned i en skærm.
Jeg er klar over at mange apps man kan få til de diverse ting, er apps de kan lærer af.
MEN - vi havde det ikke selv som børn og vil da mene vi alle lærte det hele alligevel?
Jeg mødte her den anden dag, en mormor der var ude med sit barnebarn på 6 år. Han havde en nintendo eller hvad det var med sig, og hun spurgte om de ikke skulle gå over og lege lidt når de havde spist deres is. Det GAD drengen ikke fordi han ville hellere spille på sin nintendo!?
Hvad er det lige der sker?
Fint nok at folk vælger at smide flere tusind kroner efter deres børn med den slags elektronik. Det er nyere tider og der skal være plads til det hele. Men for guds skyld begræns det dog?! Børn skal ud og lege, slå hul på knæene, rulle sig i mudder - et eller andet?! de skal ud og blive snavset, falde og slå sig, og lærer at verden ikke bryder sammen af en hudafskrabning.
Har gået og lagt mærke til det specielt over sommeren, og det skræmmer mig at børn kan blive så dovne og afhængige af teknologi, og de børn jeg endelig har set være ude og lege, har jeg hørt flere forældre sige "rolig nu du skal ikke grise dit tøj til" eller "pas nu på du ikke får revet hul på tøjet! så må du lade vær med at ......"
Lad nu børnene?!
Hvad lavede vi selv som børn? Jeg ved ikke med jer, men jeg kravlede i træer, besteg rutsjebaner og legehuse, løb om kap og faldt og fik græs alle vegne (som min mor kæmpede med at få af mit tøj), jeg slog hul på knæene, og blå mærker al verdens steder, for jeg var et barn.
Jeg forsøger specielt at undgå min søn får for meget med teknik at gøre. Han får til tider lov at spille på min mobil - f.eks. hvis vi kører i bus eller lign. Men ellers plejer vi at tage nogen bøger med os, og er kl. ikke 19, så leger vi enten indenfor eller udenfor.
Er jeg den eneste der har det sådan?
Ved godt vi lever i en verden hvor teknologi er en stor del af vores hverdag. Men skal børn ikke have lov at være børn?
Hvad synes DU?
(undskyld den lange tekst, og det skal ikke diskuteres, vil høre DIN mening, og håber alle respektere hinandens meninger og ikke rakker ned på nogens holdninger.)
God aften alle sammen ! (y)
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
Jeg er helt sikkert for begrænsninger, og at der skal være regler for det. Det er sørgeligt at forældre ikke giver deres børn grænser.
(Du kan ikke lave sån en her tråd, også forvente at folk ikke vil diskutere, det er jo det et forum er til for. :))
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 55 Svar: 534
I advents gave har jeg købt en iPod touch som hun kan have med når vi skal ud og kører osv så hun et underholdt men nej selvom hun har muligheden for alle disse ting så er det kun begrænset tid hun har det...
Syntes man skal begrænse det ellers får vi bare overvægtige børn der ikke har lært at lege
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 444
Men generelt er bare tv og spille maskiner begrænset her. Så ja alt med måde
nov 2012
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 79 Svar: 969
Han synes den er alletiders og mener bestemt han lærer noget af den, og tror vi må erkende at elektronik er fremtiden.. De har sågar en i hans dagpleje som går på rundet hos de forskellige dagplejer ,
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg ser således på det:
Kan min søn ikke komme i en børnehave hvor pædagogerne kan underholde ham uden at skulle smide ham foran en skærm PÅ NOGET TIDSPUNKT, så er de ikke egnet til at passe min søn.
Aldrig i livet om jeg vil sende min søn i en børnehave for så at spørge "hva har du lavet i dag" og så få afvide han har spillet wii eller ps3. Ville blive så tosset.
Også derfor har jeg valgt en skov børnehave, for det betyder meget for mig personligt at min søn får lov at nyde naturen, og han er generelt bare gladere når han er udenfor og lege.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
Udover det så går min søn ikke i børnehave for at blive underholdt , hverken af pædagogerne eller en ipad, han går i bh for at udvikle sig og helt i et stimulerende afveklsende miljø der både indeholder skov,strand, mudder, indeleg, moddelervoks, maling, ipad, voksen kontakt men mest af alt andre unger at lege og være sammen med.
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Jeg kender ingen børn, som bare sidder på deres flade. Alle de børn Jeg kender med adgang til ipad, leger flere timer udenfor dagligt. Men nogle gange sidder de og spiller, ser videoer, tegner eller hører musik. Det er jo ikke tid taget fra deres aktivitet, nok mere fra deres fjernsynstid. Børn skal jo også sidde og slappe lidt af. Hvad gør du, når du kommer hjem efter en lang dag på arbejdet?
Din mor sagde sikkert også til dig som barn, at du skulle passe på dit tøj. Jeg legedeogså altid i mmudder og træer som barn og rev alt mit tøj i stykker. Alligevel sagde min mor ofte til mig at jeg skulle passe på mit tøj. Det betød jo ikke at jeg ikke måtte lege, hun var nok bare træt af ødelagt tøj
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Babyer: 2 Emner: 72 Svar: 1.892
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 323 Svar: 2.341
Vi bruger dog iPad en vis vi skal ud på en lang køre tur fx så får hun lov ser teletubbies vi har en doms den kan hænge i på sædet.
Men ja det fremtiden vi kan ikk løve fra den men vi kan eugrænse den så vores børn får brugt deres fantasi i haven eller ved lege med klodser eller hvad det nu måtte være
maj 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 1 Emner: 49 Svar: 607
Da børnene var mindre legede vi også på gulvet, men de bliver større, har andre interesser og andre måder at slappe af på når de kommer hjem.
aug 2013
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 71
Min søn på snart 4 har hverken iPad eller Nintendo eller PS eller whatever. Og han får det heller ikke
Jeg er ikke blevet mindre klog af at undvære de ting i barndommen - vi fik vores første pc i hjemmet da jeg var 16 år, selvom alle andre havde haft det længe.
mar 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Emner: 53 Svar: 922
Vores børn er 3 et halvt og 5 et halvt..
okt 2008
nov 2010
Hvad gør du når dagen slutter? Sidder du aldrig foran noget elektronik og slapper af? Hvad laver du lige nu?
nov 2010
Jeg bliver ret træt i hovedet når folk stiller lighedstegn mellem tv/iPad til børn, og et barn som aldrig leger. Det ene udelukker jo ikke det andet, og det er i min optik en evolutionsforskrækket holdning at have til vores moderne hverdag hvor børnene er på hele dagen.
Om et barn hører en cd, spiller et spil på iPad, ser en tegnefilm eller laver en gang mad alene på legekøkkenet er det sgu da et fedt, og jeg har svært ved at forstå hvorfor man skal hænge sig sådan i det, og endda kommentere på hvad man ser andre gøre ude i verden.
okt 2008
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Babyer: 1 Emner: 144 Svar: 2.878
nov 2010
Men han kan jo ikke vente til du er lagt i seng
Og jeg kan såmænd godt underholde min unge uden elektronik, men han vil gerne bruge det nogle gange så det får han lov til. Jeg er ikke bange for fremskridt
nov 2010
Og tja, så giver vi dem vel mange behov. Har små børn brug for andet end at sidde på deres mor, lege med et par klodser og have fem sæt ens tøj? Næh, det har de nok ikke. Medmindre vi lærer dem det..
apr 2008
Emma er 26 mdr og bruger ofte min iPad , mest af alt til at at små klip på youtube med hendes ynglings serier eller sjove klip med børn der leger
Men bare fordi hun har adgang til en iPad bruger hun sq da ikke hele hendes barndom på den , hun nyder ligeså meget at lege udenfor eller på hendes værelse .
Desuden er jeg af den overbevisning at hvis man har en tendens til at forbyde børn ting , kan det medføre et overforbrug senere - men hey det bare min mening
- og BTW så kan jeg sagtens underholde og stimulere min datter uden , men har taget et valg om at præsentere hende for elektronikkens verden. Fordi jeg ikke ser det som en fjende men nærmere en ven
jul 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 1 Emner: 88 Svar: 1.198
jul 2010
okt 2008
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Babyer: 1 Emner: 207 Svar: 1.193
Kian går i en alm børnehave, de har to computer inde på deres stue som kun må bruges om fridag og max 20 min pr barn. De er på tur hver dag hele året fra 09-13.30 .
Men ja tiderne ændre sig rigtig meget. Kan blot se på min søster på 14år (10 år yngre end jeg) de ting osv hun laver, har osv. Det var slet ikke noget for mig da jeg var i hendes alder.
jul 2010
apr 2008
Det bliver jo først et problem når det , som din historie fortæller, tager overhånd
nov 2010
Jeg forstår vitterligt ikke modviljen?
Jeg har et barn med krudt i røven, han kommer løbende ind kl 5.30 om morgenen. Og SÅ starter legen! En dag som i dag hvor jeg afleverer sent, når vi at lege med Lego, Brion, køkkenet, dukken, perler og ting som ikke rigtigt er legetøj. Vi nåede også lige at sidde 15 minutter foran fjernsynet og spise morgenmad sammen. Så ringe en mor er jeg, at morgenmaden i hverdagen indtages foran fjernsynet (eller endda i vuggestuen!)
Jeg synes det er SKØNT når han kan slappe lidt af og fordybe sig i hvad vi ser. Han kommenterer på hvad de snakker om i tegnefilmen, hvad de gør og hvordan de ser ud og det er en god anledning til at snakke om de ting. Jeg synes det er dejligt og sundt.
I øvrigt er det det eneste fjernsyn han har set i dag, så han overlever nok til at blive en nogenlunde normal voksen
(Vi plejer også ALTID at se lidt tegnefilm før sengetid, men det nåede vi squ ikke i dag)
okt 2008
nov 2010
Det er min niece og Vito, taget i vinters. De er jævnaldrende og har derfor rigtig rigtig mange konflikter. De vil altid have den andens legetøj, og vi voksne skal konstant have øjnene på dem. Især Mascha, den ældste, er slem. Det er hendes iPad, og da Vito kom hen for at se, løftede hun den op og sad og holdt den oppe foran ham, så det v0kun var ham der kunne se filmen
nov 2012
Og ja så bliver jeg da også en af de forældre som vil risikere nogle dage at have mine børn i dp/skole/SFO 8-9 timer nogle gange hvis jeg skal håbe på at få et fuldtidsjob plus transport frem og tilbage.
Og ja jeg kan også godt tænde for tv eller pc selvom mine børn er hjemme/vågne. Skal jeg bare sidde og glo på værelse ikke lade dem lege når de alle 3 har gang i en god leg...
Følger: 19 Følgere: 18 Babyer: 1 Emner: 167 Svar: 1.732
Alt med måde.
apr 2008
nov 2012
Ja hvad skal det dog ikke ende med...:-)
okt 2008
apr 2008
okt 2008
apr 2008
Mine forældre er unge og arbejder bege meget så vi ses bare ikke så ofte som jeg ville ønske men de elsker at se hende via FaceTime og snakke og synge og fortælle historier ..
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Babyer: 2 Emner: 73 Svar: 1.557
Da han var 2 år kunne han selv skrive Youtube på computeren og ville selv skrive i søgefeltet de film han ville se. Jeg sagde hvilket bogstav og han kendte da allerede dem alle og kunne skrive det ind, Vildt!
Han formulere sig, staver og bruger engelsk nu på plan med en stor skoledreng og han er altså kun lige blevet 4 år.
Alt det teknologi og brugen af engelsk er genial synes jeg. De skal jo bruge det i skolen og STAKKELS de børn der ikke har lært det hjemmefra, de skal først til at lære at begå sig med computer, Ipads osv når de begynder i skole?
Hvad er der så farligt ved at børn sidder med de ting? Det er da netop i den alder de skal lære det, de er ikke bange for bare at kaste sig ud i det.
Frida er 11 mdr og har i 1 mdr kunnet låse min Htc op ved at køre "bjælken" ned på skærmen så hun er også godt på vej.
Jeg synes det er fedt de har disse ting i børnehaven, i Lui's bruger de det til at vise børnene billeder fra deres ture osv.
De brænder da bare så meget krudt af udenfor både formiddag og eftermiddag så der er da ingen problemer der. Vi har i hvert fald aldrig haft problemer med at få Lui til at slukke playstation når vi siger vi skal ud eller spise men det er nok også fordi han altid har fået lov til at bruge den.
Hvis man netop først introducerer det for ens børn i en sen alder er det jo vildt spændende og nyt og noget ens kammerater måske har gjort længe så er det da klart de pludselig hellere vil sidde foran en skærm og sumpe i stedet for de bare får et normalt forhold til det fra helt lille af.
Teknologi er bare fremtiden og sådan er det bare.
nov 2012
okt 2008
okt 2008
apr 2008
nov 2012
Ja det er vildt de kan finde ud af de tablets. Marcus ved også bare hvilke apps der er spil og ikke mindst hvilke spil ham gider ind under. Han har heller aldrig kommet til at ringe op fra min Tlf når han sidder med den. Han ved godt han ikke skal ind under de ikoner.
okt 2008
maj 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 1 Emner: 49 Svar: 607
sep 2011
Følger: 1 Babyer: 1 Emner: 29 Svar: 55
Selvfølgelig er de trætte efter en lang dag.
Her går vi på legeplads 3 hverdage (Elskede hundelufter så tiden er der )
De sidste 2 dage går vi en tur med hunden.
Så kan Magnus få lov at se tegnefilm eller spille mens jeg ordner maden. Men her har han nu selv valgt TVet fra, fordi det er mere interesant at være med til at lave maden.
Så kan vi slappe lidt af sammen når vi har spist inden badning starter.
Forstår ikke de skal sidde der og være inaktive. Er bestemt ikke bange for Magnus kommer bag ud teknologisk. Men mener det vigtigste må være at lære ham hvad den virkelige verden er.
Et træ er bare mere spændende at opleve i virkeligheden, end at kigge på det gennem en skærm
.
nov 2010
jul 2010
Hvornår er nok nok?