{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.350 visninger | Oprettet:

Tænker I jer overhovedet om??? {{forumTopicSubject}}

Måske en lidt sur overskrift men den er nu mere chokeret.
Årsagen er at jeg har lagt mærke til at rigtig mange af jer har scanningsbilleder herinde og det er i og for sig fint nok, men på mange af dem kan lige så tydeligt se morens cprnummer og det synes jeg er utrolig farligt at slippe løs på nettet hvor alle kan se det. Så ret jeres billeder så det ikke kan ses inden der er nogen der finder en eller anden måde at misbruge det på.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænker I jer overhovedet om???
  • #1   1. okt 2009 jeg har i al fald skjult mit cpe nr, og burde alle gøre men folk er voksne og burde vide det, jeg er i al fald opdraget med hvor vigtigt det er ay passe på med at give de siste 4 ud...

• #2   1. okt 2009 Jeg fjernede mit cprnr som det første da jeg fik billedet på computeren..

• #3   1. okt 2009

på mine stod der kun min fødselsdato.. og jah.. det altså ingen hemmelighed...

• #4   1. okt 2009 det er vel op til folk selv smiley

• #6   1. okt 2009 Men hvad kan man egentligt bruge et cpr-nummer til? :o)
    Kan ikke se en situation hvor det kunne være skadeligt?
    Måske lidt dumt.. Men tænker.. De kan ikke hacke sig ind på noget ved hjælp af cpr? Kan de? :o)

• #9   1. okt 2009 Man kan faktisk ringe til en bank og flytte rundt på andres penge bare ved at fortælle cpr nr. Det er der lavet en undersøgelse om engang for nogle år siden.

• #10   1. okt 2009 Ja, der er uhyggelig megen kriminalitet man kan bruge et cprnummer til.
    Jeg har set op til flere scanningsbilleder herinde hvor man kan se det fulde cprnummer.
    Og ja selvfølgelig er det op til folk selv, men der er jo en del unge herinde som måske ikke er klar over hvor nemt en identitet kan stjæles og med blå øjne blotter sig på denne måde. Jeg er blevet opdraget med at den slags oplysninger holder man tæt ind til kroppen og blev derfor chokeret over at se at op til flere ikke har tænkt særlig langt.

• #11   1. okt 2009 Ej, jeg vil mene, at hvis man kan ringe til banken og flytte rundt på penge, så er jeres bank ikke forsigtig nok.. Hvis jeg rigner til banken, f.eks for at høre om der er gået penge ind,eller sådan noget spørger de om flere "trick-spørgsmål".. Så ja, for år tilbage kunne man garanteret bruge CPR til noget, men det tror jeg simpelthen ikke på at man kan længere? :o)

• #12   1. okt 2009
    Sorry

ligesom Marlene kan jeg ikke helt se det farlige... til dagligt oplyser vi vores cpr. nr alle vejne.. de folk vi oplyser det til, kan jo osse vælge at misbruge det så... alle som ser ens sygesikringsbevis når man bruger det som legitimation.... jeg syns det er noget hysteri...

• #13   2. okt 2009 I er virkelig naive hvis I tror at et cprnummer ikke kan misbruges. Men fint nok hvis I ønsker at tro at I lever i en verden hvor folk ikke kan bruge følsomme oplysninger til kriminalitet.

Michelle, det var så lidt. smiley

• #14   2. okt 2009 Lille M --> Sikke dog et sprog. Dybt alvorligt, så troede jeg ikke længere det var muligt at misbruge et CPR. Troede vores verden var blevet så meget sikrere. Men der blev jeg snydt. Er ikke naiv, troede bare dybt seriøst at tingene var blevet det mere sikre.
    (Men derfor kan vi vel godt holde en ordentlig tone!)

• #15   2. okt 2009 Undskyld, men sikke et sprog? Jeg bruger da hverken bandeord eller sviner nogen til. Jeg fastslår bare at man er godt og grundig naiv hvis man ikke tror at de oplysninger som er fuldstændig unik for hver enkelt person her i landet kan blive brugt til en djævelsk masse og at det er fint nok hvis I vælger at tro det. Jeg kan ikke gøre for at du har følt dig truffet.

Anyway, nu har jeg gjort jer en tjeneste ved at oplyse jer om det og så kan I vælge at bruge oplysningen hvis I vil. Over and out!

• #16   2. okt 2009 Natascha

man ikke tage et lån alene med et cpr nr.... hvis man kunne det.. jah så tror gerne at der var mange af de folk der ser en cpr der risikerede deres job for det... tænk hvor mange penge de kunne få ud af det...

altså hvis du får din pengebog, hvori dit sygesikringsbevis og andre ting med dit cpr nummer er i, stjålet... så får du spærret diverse betallingskort... men du får jo ikke et nyt cpr nummer vel...

• #17   3. okt 2009 Natascha

alle de ting blir sendt til ens folkeregistreringadresse...

desuden... hvis nogen vil misbruge ens personnr... kan de jo osse bare hacke sig ind på offenlige systemer...

jeg siger ikke at man ikke kan misbruge et cpr. nr.... men det er underligt at opføre sig som om at det er noget hemmeligt.. når det er noget alle og enhver kan finde ud, så let som at blinke med øjet...

• #18   3. okt 2009 Marlene S
    Når jeg ringer til banken og indtaster CPR, så spørger de ikke om andet.
    Så jeg ville ikke løbe risikoen ved at lade det stå på et billede i hvert fald.

• #19   3. okt 2009

siger bare at hvis ens cpr nummer var så super hemmeligt, var nok mere sikkerhed omkring det... for alle der vil vide det, kan finde ud af det...

• #20   3. okt 2009 Danila S
    Hvordan kan man finde ud af andres CPR nummer med mindre man arbejder i sundhedsvæsnet eller et sted med adgang til CPR registret?

Hvis der er et hul et sted, bør det da stoppes.

• #21   3. okt 2009 Rikke

som sagt oplyser man sit cpr nr. alle mulige steder hele tiden.. bortset fra det, sender vi post frem og tilbage hvori vores cpr. nr. står osv...

desuden har i vores sygesikringsbevis.. det er da bare at hugge det...

det er slet ikke så svært at få fat i andres cpr. nr.... men tilgengæld tror jeg ikke det er helt nemt at misbruge det... selvfølgelig kan man.... men så kan man osse sagtens få fat i cpr nummeret uden de helt store problemer...

• #22   3. okt 2009 Danila S
    Ja, kriminalitet kan man jo ikke gardere sig imod...
    Men helt lovligt kender jeg ingen steder hvor man kan få fat i fremmede menneskers cpr nummer.
    Og så er det jo en god idé at overveje hvor man oplyser det. Fx nøjes med at gøre det steder der garanterer at de beskytter persondata.
    Og i hvert fald ikke lægge det ud på internettet.

• #23   3. okt 2009 Rikke B

nej.. men jeg kender heller ingen steder, hor man lovligt kan få udleveret sygesikringsbevis, dåbatest, dankort, optage lån osv.. alene med et person nummer...

sygesikringsbevis, dåbsatest og dankort blir jo som sagt sendt til ens folkeregistreringsadresse...

og fra 1. okt skal man vise legitimation hvis man ændrer sin adresse på posthuset...

• #24   4. okt 2009 Danila S
    Jeg oprettede en konto i banken i torsdags kun med mit cpr nummer.
    Og hvis folk fx kommer hos tandlægen og oplyser et forkert cpr, kan de i realiteten blive behandlet og regningen sendt til ejeren af det cpr nummer. Ikke at det er noget jeg har oplevet - heldigvis. Men vil bare give Lille M ret i, at det helt klart er fornuftigst at passe på det.

• #25   4. okt 2009 Jeg har streget mit personnummer ud, men ikke mit navn..

Jeg ved der findes mere end 1 Tanja Jensen her i byen, og på landsplan findes der også mange af os *g*

• #26   4. okt 2009 Natascha

fra 1. okt skal man vise legitimation hvis man ændrer sin adresse på posthuset...

• #27   23. okt 2009 glædede mig så meget til at vise dem frem så jeg bestemt ikke tænkte over det før en venlig sjæl skrev det til mig... og siger mange tak og opfordrer seføli også andre til at huske det:-)

Kommentér på:
Tænker I jer overhovedet om???

Annonce