Når mormor siger farvel... hjælp!!! {{forumTopicSubject}}
Jeg er desværre datter til en scleroseramt mor og nu er vi kommet så langt i forløbet, at hun ikke ønsker at tage imod behandling, når hun næste gang får lungebetændelse m.m.
Det betyder højest sansynligt at hun ikke vil overleve resten af vinteren, det ligger selvfølgelig et kæmpe pres på mig og oveni det har jeg jo 4 børn.
jeg er rigtig meget i tvivl om hvor meget jeg skal fortælle dem
-skal de med på sygehuset og sige farvel når vi kommer dertil?
-skal jeg fortælle dem at hun ikke selv ønsker at kæmpe mere?
- skal jeg ???
De er
14 år ( er ADHD-barn)
6 år
5 år og
1½ år
Håber at I kan hjælpe mig, det er helt ok at I er meget ærlig og skriver hvad I mener!!!
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 64 Svar: 1.160
jan 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 88
Min mor har sclerose, og jeg ville vælge af fortælle det.. Er heldigvis ikke i den situation endnu (og forhåbentlig ikke i mange år)
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 158 Svar: 1.016
Og min mormor har parkenson (lige et side spring)
Nu er min søn kun 2½ og fatter ikk noget men jeg ved da godt at min mormor snart ikk er her mere. men jeg vil vente til han er så gammel til at kunne forstå at oldemor ikk er i blandt os mere og at hun sidder oppe blandt stjerne og passer på dig, det samme til jeg sige til den ny ankomne når den tid kommer, men det er nok mere når det er min mor der ikk kan mere, men hun er ikk så hårdt ramt og hendes medicin virker på hende og hun rimelig velfungerende kan gå, køre bil, dog ikk løbe og cykle da hendes balance er dårlig (endnu et side spring sorry)
Men skriv endelig hvis du har behov for det
Stort trøste kram her fra (kan dælme godt forstå at du er lidt ked af det)
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 69 Svar: 2.681
men forbered dig så godt du kan på hvordan du fortæller dem det, for victor overfusede os med pænt mange spørgsmål om det med at være syg og så dø af det og han blev ret så bekymret fordi han jo også nogle gange var syg osv, og det var sgu lidt svært at forklare hvordan sådan noget hænger sammen på et børnevenligt nivau:s
men vi lånte en bog i børnehaven, der hed farvel farmor, eller noget i den stil, men ved du kan få den hos bedemanden når den til kommer og den vil nok være god til de mindste.
jeg ville nok ik fortælle hun ikke ønsker at kæmpe mere, sys måske det er lidt unødvendig viden og skulle tage stilling til i deres alder oveni i tabet, det ville jeg nok vente med at fortælle til de var ældre.
men han var med til begravelsen for sys han også skulle have lov at sige farvel og så han også ligesom fik en afslutning og så hans papfarfar eller hva man skal kalde det ik bare var væk fra den ene dag til anden og han klarede det rigtig flot, min datter som på det tidspunkt var 10mdr tog vi så ik med da hun ik havde samme forhold til ham og ja ik rigtig ville forstå det alligevel og så havde vi også mere overskud til at tage os af victor, da vi ik vidste hvordan han ville reagere på det hele.
feb 2011
Følger: 1 Babyer: 1 Emner: 3 Svar: 25
Jeg tager nok de 3 store med, når vi kommer til begravelsen og måske den store med på syghuset, alt efter hvordan hun kommer til at se ud.
Fuck det er svært det her!!!!
I må meget gerne forsætte med at skrive herind og jeg vil også læse hvad der bliver skrevet, men kommenter nok ikke selv så meget på det.
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 301
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
Bare en tanke....
mar 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 31 Svar: 275
din store ville jeg tage en stille og rolig sna med om hvad der skal ske og hvordan og hvorledes(:
er ked af det på dine vegne, kram til dig
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 2 Emner: 64 Svar: 497
Jeg ville måske fortælle de mindste at mormor er syg og at hun skal op og bo i himlen sammen med evt andre familiemedlemmer. Men jeg kender ikke dine børn og deres reaktionsmønster.
Da Lærkes oldefar døde, sagde vi til hende at han er oppe i himlen og holder øje med hende og os andre. Da mine forældre mistede deres hund sagde vi det samme og Lærke sagde selv at han skulle op til oldefar. Så er det er hun rimligt afklaret med, tror vi. Det er jo svært at sige med børn i den alder.
Den 14 årige kan nok godt se at mormor er syg, men jeg ved ikke og det er klogt at være så ærlig overfor en med ADHD, de kan jo reagere temlig kraftigt. eller om det er bedre at fortælle at mormor nok ikke har så længe at leve i mere. Syntes det er svært, især når det er din mor som fravælger behandling.
Den 14 årige kunne nok godt få den vendt til at hun fravælger jer, når hun ikke vil behandles.
det er en svær beslutning du står overfor, jeg håber du træffer den rigtige for jer.
Og kæmpe kram herfra og nyd tiden med din mor.
mar 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 72 Svar: 1.953
nov 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 1 Svar: 4
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 95 Svar: 1.972
Jeg synes ikke at du skal lade børnene se deres mormor når hun er død...
Jeg synes måske du skal sørge for at de ser hende inden hun bliver alt for syg men du behøver ikke sige til dem at hun skal dø...
Sig til dem at hun er meget syg og måske ikke er her så længe mere!
Og så når det er overstået kan du bare sige til dem at hun er kommet i himlen og ikke her mere! Mere behøver børn ikke vide, de store kan komme med til begravelsen og "sige farvel" og det er det...
nov 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 1 Svar: 4
sep 2010
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 33 Svar: 419
min mor var hjertesyg og havde i mange år haft flere blodpropper på i hjertet og hjernen, hun endte som lam efter en af dem, men trænede sig op igen til at både kunne snakke og gå,efter et par år havde fået en bypassOp og stod over for en ny ca 10 år efter valgte hun den fra.. vores unger vidste hun var syg og vi aldrig vidste om det var dagen vi skulle sige farvel eller om det først var om mange år. vi snakkede ikke direkte med ungerne i hverdagen om det, men det vidste det da vi kom dagligt hjemme hos mine forældre, vores børn var på det tidspunkt min mor valgte ikke at få en ny bypass 10-7 og 3 ca... aften min mor gik bort var en stor del af familien (ca 90 mennesker) samlet til min onkel's 75 år's føsdag hvor min mor står på en scene og holder tale ( vi kommer ud af en tivoli/cirkuc familie, derfra en scene) min mor slutter talen af med og sige livet er hammer fedt og falder om og tar sit sidste åndedrag...
hmm sikke en smøre jeg fik skrevet for at sige.. vi valgte ikke at tage ungerne med ind og sige farvel, da de ikke var ældre og døden er enn hård ting... mine unger skrev så små breve til deres bedstemor og lagde dem i kisten og havde så kun det sidste billed af hende i live og ikke se hende som død
mar 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 155
Men jeg tror det er vigtigt, at de i en eller anden grad er forberedte, så de ikke får en frygt for at mennesker de elsker bare pludselig dør fra dem. Her har døden årsag, og det tror jeg er vigtigt de forstår.
Og så skal de måske også have, at vide at det er okay at blive rigtig ked af det og græde en hel masse når det sker. Men at det også er helt okay ikke at føle noget. Eller at man ikke ved hvad man skal sige, gøre eller føle. At man gerne må grine imens det er trist, og at man altså får det bedre.
Jeg tror også, hvis din mor er frisk på det, at det kunne være en ide at tage den sammen. Måske de har nogle spørgsmål de godt vil stille hende
Det gør mig rigtig ondt, at i har udsigter til at miste din mor! Jeg håber i får en god afslutning sammen. de bedste tanker herfra
Når mormor siger farvel... hjælp!!!