barn for tidligt ?! {{forumTopicSubject}}
Nu skal det her ikke blive til ét stort skænderi, véd mange har forskellige meninger, men jeg ser tit nogle der får at vide det er tidligt at få barn som 18årig osv.
Det er ikke for at hakke ned på nogen.
Min mening er bare at nogle er mere modne end andre, nogle blev gravid ved en "fejl", nogle vil undgå aborter osv osv.
Jeg har selv en søn på 5måneder og blev gravid med ham da jeg var 18.
Jeg syntes selv jeg klare det så super flot, og får ikke andet end ros de forskellige steder. Så selvom man "kun" er 18-19-20år , så kan man sagtens klare det så super flot.
Ved ikke hvad jeg ville med den her tråd? - måske bare høre jeres mening omkring det at få børn så "tidligt" ??
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 32 Babyer: 2 Emner: 108 Svar: 2.892
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 240 Svar: 804
Jeg er 24 år og har 2 børn, fik den første som 21 årig. Jeg har intet fortrudt og synes selv jeg er en skide god mor for mine børn:-)
Men ja synes bestemt man skal være myndig altså 18 og over før man får børn:-)
Har en lillesøster som blev mor som 19 årig, og hun klare det faktisk super fint, selvom hun kun er 19 år
apr 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Babyer: 1 Emner: 74 Svar: 394
Tror bare mange 18-19 årige bliver en smule sårede/kede af det at få af vide det er tidligt at få barn i den alder. Tro mig, dette høre vi mange gange, men har egentlig ikke lyst til at høre det, for vi ved godt det er en tidlig alder, men vi gør vores bedste for vores børn som så mange andre.
apr 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Babyer: 1 Emner: 74 Svar: 394
Jeg bryder mig personligt ikke om at høre det mere, jeg har hørt det nok og ved det godt selv. Men selvfølgelig skal folk da have sin egen mening
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 32 Babyer: 2 Emner: 108 Svar: 2.892
mar 2011
Følger: 1 Svar: 22
hvis man er klar over hvad det vil kræve, er klar til at ligge livet om, kan tage ansvar og er moden
så længe man kan passe sit barn er det vel okay ?
dec 2009
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 69 Svar: 1.415
I dag er jeg 19 år. Bor i et lækkert rækkehus med min forlovede og vores fælles datter Ea.
Vi har en nyere bil, har en dejlig fransk bulldog.
Vi har en udemærket økonomi og en hverdag fyldt med kærlighed.
Der er SÅ mange fordomme. Jeg ryster på hovedet hver gang folk lukker lort ud omkring unge mødre. Vi er IKKE dårligere mødre end på på f.eks.25+
Vi kan klare det MINDST ligeså godt.
Og det med at mange unge går fra hinanden .. Ikke flere end ældre .. Hvor mange har ikk lig børn med flere forskellige mønd, er singler som 30+ eller har ligefrem flere ægteskaber bag sig.
Vi er slet ikke så usædvanlige som folk får det til at lyde som om, og de fordomme der bliver skabt .. De bliver skabt af folk der ikke tænker sig om ..
Jeg kender FLERE unge mødre som er sammen med faderen til barnet og iøvrigt er gode mødre.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 79
maj 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Emner: 91 Svar: 1.438
dec 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Babyer: 2 Emner: 137 Svar: 899
Jeg er 20 og min mand er 25, vi har været sammen i 6 år, boet sammen i 5 år og har en vidunderlig datter på 6 måneder, og har aldrig haft det bedre !
- Tror at det kommer meget an på hvordan ens barndom har været, og man er blevet "tvunget" til at vokse op hurtigt, og tage ansvar. Jeg ved at jeg er mere moden end nogle på 30 f.eks. er, og det får jeg altid at vide, bl.a. af sundhedsplejersken, jordemoderen og lærere fra skolen. Så man kan ikke dømme på alderen, hvis man absolut vil dømme folk skal man kigge på hele sitautionen, som f.eks. alder, forhold, boligsituation, ansvarlighed, økonomi, osv. osv.
- Jeg har valgt at jeg ikke vil udskyde min uddannelse, fordi vi valgte at få barn, hvilket for os, var en beslutning vi tog, og ikke en fejl. Så jeg studere hjemmefra, mens jeg har min datter hjemme, det er hårdt, men det kan lade sig gøre (:
- Jeg var klar til at få barn da jeg var 16, men er glad for at vi ventede til jeg blev 20, da det helt klart er nemmere nu, rent økonomisk osv. end det ville have været på det tidspunkt. Men jeg tror på at folk enten er mor før de får børn, bliver det under graviditeten eller vokser med opgaven når barnet kommer (:
- Jeg syntes folk skal have lov til at have alle de fordømme de vil, for jeg syntes personligt at det er fedt at jeg bryder dem (: !
dec 2009
* OM man er blevet "tvunget" ..
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Babyer: 1 Emner: 207 Svar: 1.193
Vi har altis kun fået ros af alle der har haft med os at gøre.
Mig og kæresten er stadig sammen og har været det i 4½år. Vi har det super godt sammen og er helt sikker på at vi skal være sammen altid.
Jeg har altid tænkt at jeg gerne vil være ung mor, da jeg har et super forhold til min egen mor som også fik mig da hun var 18år.
Syntes helt sikker det er forskelligt fra person til person om de er modne nok til at tage vare på et barn, har flere bekendt der dengang jeg blev gravid ikke kunne forstå vores valg, men nu selv har fået børn. Tror helt sikker det er svært for folk der ikke selv har stået i samme situation at forstå det.
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Babyer: 1 Emner: 72 Svar: 3.459
Jeg kender flere der har fået børn før de er 18 og som klare det lige så godt som dem på 30-40 år
mar 2008
dec 2009
- Det skal lige siges at jeg selv har nogle fordomme, og det er oftest unge mennesker som er derunder. Bl.a:
- Syntes jeg ikke at man kan få barn mens man stadig bor ved siden forældre,
- eg mener ikke at man kan få børn uden en sund økonomi (er selv vokset op i en familie hvor vi ingenting havde),
- Jeg mener bestemt IKKE at man kan gå i byen hver uge, og drikke mens man har barn.
- Jeg mener ikke at man skal prioritere sig selv før sit barn, bl.a. med hensyn til tøj, udstyr og basale ting.
Jeg kender mange unge mennesker som får børn, som jeg ryster på hovedet over, ! Men folk er forskellige, og jeg syntes at det kommer an på hele situationen som sagt, jeg dømmer ikke på alderen, men på personen/situationen som helhed.
mar 2008
Jeg er selv vokset op med en enlig mor der var dårlig lønnet.. Vi fik hvad vi behøvede, og det er egentlig fint nok, så lærer man ikke at være så matrialistisk
dec 2009
Tanja - Det er overhovedet heller ikke det jeg mener, og har heller ikke givet udtryk for det. Jeg mener bare at det er vigtigt at man kan give sit barn tøj på kroppen, bleer på numsen, og mad når det er sulten, og jeg er overhovedet ikke materialistisk !
Men når man kommer fra en familie, hvor der knap nok var penge nok til at kunne få en skive pose rugbrød, så har man altså sat nogle krav til sin egen tilværelse!
- Og desuden mener jeg ikke ved økonomi "hvad man får i løn", men hvad man har tilbage når alle regninger er betalt, og om man har nok til at dække udgifterne med ! Jeg sidder altså selv på SU, så det er vel også det man kan kalde for lavt lønnet
aug 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 2 Emner: 33 Svar: 213
Jeg er selv 22 år og venter barn nr 2.
Det kan godt være der er nogle der mener det er tidligt, men hvorfor. Hvis jeg ikke har samme behov som andre til at gå i byen og drikke mig fuld, eller hvad i ellers kunne forbinde med det.
Jeg har en fast økonomi, et sted hvor vi har godt med plads, og der er aldrig en dag hvor jeg tænker jeg hellere ville i byen end at sidde sammen med min søn.
Jeg har dog prøvet og være i byen, men det er slet ikke det samme mere.
Synes der er mange fordomme om at være ung og mor, i gør det ligesom alle andre, vores hverdag ser ikke meget anderledes ud.
Kender en fyr på 35 som ikke er nær så moden som mig, eller min nuværende kæreste, så fordi han er 13 år ældre end mig, gør det ham ikke mere ansvarlig som forældre.
mar 2008
Vi arvede tit tøj fordi min mor ikke havde pengene til at købe til os hele tiden.. legetøj fik vi kun til jul og fødselsdag osv.. Maden var billig og meget af det satte hun begrænsninger på, som fx 1 stk pålæg istedet for 2, meget tynde skiver hvis det var noget der skulle skæres.. Franskbrød var noget man var heldig at kunne få i weekenden, og man var endnu heædigere hvis man måtte tage 2 stykker pålægchokolade
mar 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 72 Svar: 1.953
sep 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 62 Svar: 973
Det jeg vil frem til er bare at selv om man er 25 + og gift, uddannet, har købt hus osv... Behøver man ikke have mere overskud end hvis man ingen uddannelse har eller hvad det nu kan være...
Kender en som var 24 da hun fik en lille pige og hun er ikke særlig moden, dog er hun vokset med opgaven, men hun og faren er ikke sammen og kan heller ikke finde ud af det!!!
Men gode forældre handler i bund og grund ikke om hvor man er i livet når man laver dem men hvad man "bliver til" når man får dem???
maj 2008
Hvis jeg skulle bekymre mig om alle de negative ting man få i hovedet omkring det at være ung, så kunne jeg jo næsten ikke gøre andet
sep 2008
Mener ikke børn bør få børn!!!
Jeg ved godt at de ældre gennerationer fik børn da de var 18-22 år og det var ikke spor tidligt, men tingene er altså også ændret, dengang blev man gift når man var 18-19-20 år og flyttede hjemmefra og der var nogle meget anderledes krav til en ung kvinde dengang!!!
sep 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Babyer: 1 Emner: 214 Svar: 2.339
Men synes personligt at 20 og nedefter er for tidligt.
Og grunden til at folk ser ned på "unge mødre" er fordi de ser KUN det dårlige i unge mødre. se i tv'et, på nettet og jeg ved ikke hvad.
Det er squ hårdt for dem som arbejder på livet løs på at være en god mor men alligevel får spydige kommentarer og øjne på gaden. Nogle af os kan altså bare ikke være ligeglad med hvad vi får kastet i nakken af ting og sager.
Jeg tror hvis der kom fokus på alt det gode ved at være en ung mor og man viste flere positive ting ved unge mødre, så ville folk være mere positive. Men folk skal satme heller ikke tro det er nemt. Men det jo en balance mellem negativ/positiv oplevelser.
Synes bare det er for tidligt at få børn under 20 Ville som sagt selv ha været ældre.
dec 2009
Jeg tror bare der er mere fokus på unge der ikke klarer der godt.
Der er mange børn af "ældre" forældre som heller ikke har det godt. Evt. forældre af alkoholikere eller psykisk ustabile mennesker. Jeg tror bare ikke det er så omtalt som så meget andet (:
Jeg tænker ofte over at en del mennesker som er rundet de 30 er dem der har problemer med at få børn ..
man har nemmest ved at få børn først i 20'erne
"Der 35 procent chance for at en kvinde på under 25 år bliver gravid per menstruationscyklus. Fra hun er 25-35 år er chancen faldet til 12 procent per cyklus, og for kvinder, der er over 45 år er chancen for at blive gravid nede på en halv procent per cyklus. "
jun 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Babyer: 1 Emner: 66 Svar: 608
Sandie er i dag 16 år, hvor er det skønt at sidde her som 32 årig og ha' en teenager i huset Endda hele 2 af dem
maj 2008
Så vil jeg da gerne lige høre hvad grunden er til det?
Grænsen er forskellig fra land til land, nogle lande er den 16 år, andre lande er den 21 år...
Hvornår man kan købe cigaretter bør da slet ikke være en indikator for hvornår man bør få børn. Hvad så med dengang der ikke var en grænse og hvad så da grænsen var 16 år?
sep 2008
aug 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 2 Emner: 33 Svar: 213
Alt hvad vi laver her i livet har konsekvenser, da jeg startede med at ryge som 12 årig, havde jeg ingen problemer med at købe cigaretter i butikkerne, det vil sige at for 10 år siden, var jeg gammel nok til at forstå konsekvenserne og dermed gammel nok til at forstå alt det med et barn.
Kender nogle der har fået børn før de var 18 år, og deres børn har ikke mærket noget til nogle konsekvenser.
Det vigtigste er vel at ens børn ikke mangler noget, altså tøj, mad mm. og i allerhøjeste grad kærlighed??
dec 2009
Aaaaah, den ska du længere ud på landet med ...
Og at det hænger sammen at få børn er helt hen i vejret i mit hovede (:
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 41 Babyer: 2 Emner: 492 Svar: 7.897
Dina, hvem lever ikke ungdommen fuldt ud? hvem er ikke flyttet hjemmefra? osvosv inden de er 18? jeg sidder her flad af grin-det kommer fuldstændig an på hvor tidligt man er ude . jeg var 18 da vi planlagde magnus og var 19 da jeg fødte ´, - det kommer an på hvad man har i bagagen - hvad man kommer fra, hvor moden og selstændig man er osv osv
folk på 27 kan være afhænige af deres mor er i nærheden og passer baby - andre på 18-20 år kan godt klare dem selv og deres eget liv- mennesker er bare forskellige .
jeg mener dog at man bør være myndig først - dvs over 18 hvis barnet er planlagt - er der upsere inden man er myndig må man jo selv vudere hvad man er klar til
barn for tidligt ?!