{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.075 visninger | Oprettet:

Sclerose. {{forumTopicSubject}}

Min familie er meget ramt af MS.
Min morfar havde en af de slemme versioner og gik fra at være frivillig barndmand til at ende sine dage fuldstændig lam i hele kroppen.
Min mor har har den milde, men får jævnligt attaks og er derfor førtidspensionist.
Min moster har også den milde, men hun kan dog godt arbejde.

Jeg er frygtelig nervøs for den skrækkelige sygdom, da jeg på tætteste hold har oplevet hvor slem den kan være, og hvor hårdt det er for de ramte personer.

Er det fuldstændig umuligt at blive undersøgt om man måske vil få det?
Jeg er så bange for at jeg kan få det eller min søn, netop fodi jeg har set en hvor slem sygdommen kan være.

I ny og næ kan mine øjne finde på at rykke hurtigt fra side til side et kort øjeblik, min mor så det engang og sagde at det sku jeg holde øje med for det er et af tegnene der kan følge sygdommen, så det bekymrer mig selvfølgelig også. Det er ikke tit det sker, men nogle gange kan det ske et par gange på en dag eller en gang om dagen over måske 2 dage. nok en måned siden nu mine øjne sidst rykkede rundt (haha det lyder makabert)

er der nogle der måske har hørt noget nyt på det sidste om man kan blive tjekket?
Ved godt de ikke helt er enige om det er arveligt eller ej, men når så mange har det i min familie bliver jeg altså lidt nervøs


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sclerose.
  • #1   17. feb 2012 Det mener jeg bestemt man ka blive tjekket for men er ikk sikker

  • #2   17. feb 2012 de siger at det ikke er arveligt, men at generen dog spiller ind.. og med 3 ramte i familien så tæt på, er jeg da lidt bekymret.

  • #4   17. feb 2012 Det kan ikke tjekkes på forhånd nej... Er ked af at høre i er så hårdt ramt i din familie. Kan dog hilse og sige at man sagtens kan leve et fint liv hvor man ikke mærker meget til sygdommen. Nu har jeg haft den siden jeg var 16 (10 år) og har det strålende smiley Sørg for at spise d-vitaminer, det er en ting man kan se at scleroseramte ofte har et for lavt niveau af i kroppen..

  • #5   17. feb 2012 Min kærestes fætter har lige fået konstateret MS, han opdagede det pga han blev blind på det ene øje.

    Det med flakken med øjnene har jeg også af og til, så det tror jeg ikke du skal være nervøs for.


  • #6   17. feb 2012 jeg er en dør til at huske at tage vitaminer, men heldigvis har jeg en søn på 4, der husker mig på det for det meste hehe men det er bare sådan alm multi vitaminer.

    okay, fortsætter bare med at prøve på ikke at spekulere på det, som jeg har gjort indtil nu, når der ik kan gøres så meget ved det alligevel.

    krydser bare fingre for at vi undgår det


  • #7   17. feb 2012 Min mor's far havde det og hun blev tjekket for om hun havde det og det havde hun ikke. Så tror helt sikkert os at du kan smiley

  • #9   17. feb 2012 nej, hører da rundt omkring at folk kan leve helt normalt liv, det er bare svært at huske eftersom jeg har min morfar meget klart i tankerne om hvordan hans liv var, og har set hvor hårdt det kan tage på min mor når hun er i attak perioderne.. min moster ser jeg ikke så tit, så ved ik så meget om hendes hverdag.

    det kunne være rart at snakke med en læge fx der ved noget om det, men jeg er ikke god til at åbne mig og tanken om jeg måske kan finde på at græde fordi det lige kommer for tæt på, den kan jeg slet ikke have.

    fx min mormors død (ikke sclerose relateret) har påvirket mig enormt meget. Det er ihvertfald 4½ år siden hun gik bort, og jeg har ikke snakket med nogle som helst om det endnu. Jeg har skrevet mine tanker og hele forløbet ned, og fik for et par mdr siden sendt min søster en mail med det. Det er første gang jeg har åbnet mig bare lidt, og det er frygtelig hårdt for mig.


  • #12   18. feb 2012 jeg har læst om ALS. Og det er ikke den nogen har, men MS og det er slemt nok.
    Fair nok, man ik dør af MS.
    Men at gå fra at kunne være fysisk aktiv, til at ende fuldsændig lam i kørestol,da det blev værst ku han synke sin mad og bevæge nogle af fingrene på den ene hånd lidt, hørte ham aldrig sige en hel korrekt sætning til sidst. Han havde "kun" MS

    til slut blev syg af en infektion i kroppen. lægerne kunne ikke gøre noget, da intet hjalp fordi hans immunforsvar og kroppen var så skadet af MS.
    Han døde.


Kommentér på:
Sclerose.

Annonce