Forældremyndighed når far og mor ikke er sammen {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg kunne egentlig godt tænke mig lidt indspark og synspunkter fra nogle udestående mennesker.
Sagen er den at jeg blev gravid 14 dage efter min x og jeg gik fra hinanden (jaja tsk tsk). Vi havde stadig mange følelser for hinanden dengang - men fungerede og fungerer ikke sammen praktisk. Vi har aldrig haft samme bopæl.
I dag er vi derfor "blot" venner - der er ikke følelser tilbage fra min side - og tror det heller ikke fra hans.
Mit lille dilemma er at jeg dengang jeg havde følelser for ham sagde jeg synes vi skulle have fælles forældremyndighed osv. Det synes jeg ikke længere.
Jeg ønsker på ingen måde at udelukke ham af beslutninger om vores datter - jeg vil bare gerne have den fulde forældremyndighed.
Grunden til den ændrede mening er at jeg nu er fri af følelser og kan se min x som ethvert andet menneske. Det betyder jeg pludselig kan se, hvor firkantet han kan være. Han er desværre en person der typisk ser verden i sort/hvid - der er altså ingen nuancer.
Med andre ord kan han enten lide en person eller ikke. Han har selv udtalt at får jeg en kæreste, der tager min opmærksomhed fra vores datter vil han nægte at udlevere hende efter samvær og søge bopæl på hende.
Jeg forstår det selvfølgelig godt, hvis det var fordi det var et dårligt menneske jeg havde fundet, der tog alt min opmærksomhed osv.
Men jeg kan sagtens se scenariet at jeg finder en rigtig god fyr - som jo alt andet lige vil tage en smule af min opmærksomhed fra min datter, men til gengæld vil han jo også give hende noget.
Bliver min x jaloux over en anden mand får status i hans datters liv eller beslutter sig for at han ikke kan lide en ny fyr i mit liv - jamen så er det sådan det er. Uanset hvad en ny fyr så gør af gode ting for min datter.
Jeg ved min x er præcist sådan - han kan nemlig ikke lide min venindes rigtig søde kæreste - åbenbart fordi han er italiener.....
Min x har mødt ham 1 gang - og uanset hvad jeg har fortalt ham siden ændrer det ikke hans mening - selv om min venindes italienske kæreste faktisk har mange af de værdier jeg vil have i min næste kæreste.
I øvrigt vil min x de næste år muligvis stå bedre i en bopælssag end jeg vil - da han bliver færdig med sin uddannelse til sommer og derefter stræber efter at få fuldtidsjob (ikke let inden for vores fag for tiden). Han vil flytte efter det og vil med andre ord være fint etableret når jeg bliver færdig året efter.
Mit mål er at blive her omkring mit netværk - og at arbejde med noget der giver mening for mig = jeg kan ikke forvente at få fuldtidsjob - måske ikke engang faste timer de første år pga. jobsituationen (jeg påtænker at tage vikartimer i så fald).
Jeg ønsker faktisk ikke at arbejde fuld tid, hvis økonomien kan hænge sammen uden, da jeg hellere vil have mere tid med min datter.
Min x er i øvrigt også en person der har mange planer, men som sjældent indfrier disse = jeg ved ikke hvor engageret han bliver i vores datter når der også findes "leverpostejsdage" eller dårlige dage. Jeg håber, men har af erfaring også lært at jeg vil se det før jeg tror det med ham.
Men altså kort og godt, hvordan fremlægger man lige sådan en fisk for sin x - altså at jeg ønsker fuld forældremyndighed og ikke har spor lyst til at underskrive andet pt?
Hvis nogen skulle være i tvivl skal det slåes fast en gang for alle at jeg IKKE ønsker at udelukke ham fra beslutninger ligesom jeg ønsker han ser vores datter mest muligt.
Jeg vil bare gerne have den sikkerhed at vi ikke skal ud i en bopælssag fordi det lige passer herren.
I øvrigt vil jeg ikke sige at jeg altid vil have den fulde forældremyndighed over hende - det er meget muligt jeg om nogle år gerne vil dele den med ham - jeg har bare brug for at se at han kan sætte sin datter forrest og sine firkantede tanker bagerst
Det blev langt - men det passer nok meget godt med hvor meget det fylder i mit hoved for tiden....
mar 2012
Følger: 1 Emner: 24 Svar: 167
Det gør jeg fordi vi ikke har haft fælles bopæl på noget tidspunkt.
Jeg synes bare det er så svært - for tror egentlig også han ville tabe en bopælssag - jeg bliver den primære omsorgsperson for hende. Men men men - jeg vil bare gerne undgå i det hele taget at skulle frygte en bopælssag
mar 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Babyer: 2 Emner: 286 Svar: 5.164
Hvis han tager den i amtet, vil han højest sandsynlig få fælles med dig og så du lige vidt! Ud over det så står han dårligt mht bopæl så læge din datter har det godt og vokser op i stabile forhold hos dig!
Fuld forældremyndighed giver dig jo ikke meget ? Du kan selv vælge navn, skole osv. Men hvis han alligevel skal være en del a hendes liv hvorfor må han så ikke være med i de beslutninger ?
mar 2012
I grove træk er jeg nu lidt mere rolig - for han talte om hvis jeg fik en kæreste der tog stoffer, var truende overfor vores datter eller andet radikalt. I så fald kan jeg jo godt forstå ham "problemet" er bare at han ikke evner at tale om sådan noget uden at true med at hente hende omgående osv. Ærgeligt synes jeg - synes han burde kende mig godt nok til at vide jeg ikke vil være sammen med en dårlig fyr! Jeg er så meget imod vold og afhængighed som man næsten kan være.
Han er bare så sort/hvid når man taler om sådanne ting - altså han flyver lige over i at se stiktosset ud og sige at så skal han f..... Nok få bopæl på vores datter osv hvis han forestiller sig mig med en ny ikke-god-nok-kæreste. Kort sagt - han opfører sig alt andet end samarbejdsvilligt
Jeg har det jo på sin vis på samme måde hvis han hypotetisk fik en dårlig kæreste, men jeg tror ikke det sker - for jeg har en tillid til han tager nogle fornuftige valg
Men ja, jeg vil jo egentlig gerne vi har fælles forældremyndighed - kan bare ikke overskue det, hvis han er så sort/hvid at jeg skal 'frygte' hans ideer.
Hmm tror jeg skal have ringet til statsamtet - for at høre hvad sandsynligheden vil være for forskellige udfald.
mar 2012
Det behøver ikke være vildt avanceret - rækkefølge på navne og dåb eller ikke dåb er rigelig komplicerede områder.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 147 Svar: 1.352
mar 2012
Nå må få ringet til dem imorgen eller i næste uge - og så må jeg nu se om jeg kan finde ud af om det har nogen indflydelse han ikke er dansk statsborger (altså i forhold til hvis han tog hende med til hans hjemland Tyskland).
Jeg tror ikke han kunne finde på det - men jeg vil ikke have det er muligt
dec 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 24 Svar: 89
mar 2012
Måske er det platte grunde for nogen - men en ting er tingene på skrift - virkeligheden kan jo være en anden
Jeg har heldigvis nået at bekymre mig for meget inden jeg har haft tid til at læse samtlige paragraffer om forældremyndighed, så jeg tager det roligt nu - og deler myndigheden med hendes far.
Helt ærligt ville jeg bare være 110% sikker - for jeg vil have et godt samarbejde med ham, og det synes jeg ikke der ville være grobund for, hvis man skal igennem en masse forhalinger. Når vi får delt forældremyndighed er det sådan det er - så vil jeg ikke have det lavet om senere, så når nu vi på intet tidspunkt af graviditeten har været kærester ønsker jeg bare at være helt sikker på det er det bedste for vores datter
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
i starten af min graviditet, udfyldte vi papirerne, og jeg havde dem liggende. Men jeg ombestemte mig, relativt kort før fødslen. Havde længe været i tvivl, hvilket var årsagen til at papirerne endnu lå hos mig.
En dag ændrede jeg mening, og rev dem itu. Derefter sendte jeg papirer ind på hvem faderen var, uden at sende papirer på forældremyndigheden.
Jeg tog så den dårlige løsning, for jeg nåede ikke at sige det til ham, før jeg fødte. Og efter fødslen sagde jeg det helle ikke, så det var først da han fik papirerne fra statsforvaltningen og skulle vedkende sig faderskabet. Der fortalte jeg ham så om mine årsager.
Han troede først at det handlede om at jeg ville holde dem fra hinanden - hvilket det aldrig gjorde. Så han blev sur, men bagefter forstod han det godt, i hvert fald til en vis grænse.
Det har aldrig været nævnt siden, jeg har stadig fuld forældremyndighed og tror ikke han skænker det en tanke. Det kan ikke udelukkes at vi en dag deler den, hvis han kommer væsentligt mere på banen.
dec 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 24 Svar: 89
Forældremyndighed når far og mor ikke er sammen