Depression - hvad skal man gøre? {{forumTopicSubject}}
Kasper(kæreste + Nikolines far) har igennem de sidste mange måneder været tappet for energi. Pludselig begyndte han at sove rigtig meget. Oftest 12 timer i døgnet for overhovedet at kunne hænge sammen, han fik hovedpine hver eneste dag og har det stadig. Generelt mistede han bare alt sin energi.
Han var rigtig glad for at gå på handelsskolen og gik op i det. Han trænede en del i løbet af ugen, altid smilende og overskud til at hjælpe andre mennesker hvis der var brug for det. Og langsomt forsvandt alt dette også. Han havde ingen energi til at stå op om morgen. Jeg har egenligt godt vidst at han ingen energi havde, men har ikke tænkt videre over det. Jeg har bare tænkt, at han trængte til at blive student og få sommerferie.
I mandags var jeg så oppe hos ham sammen med Nikoline. Nikoline og jeg stod op, hvor han så blev liggende. Jeg blev sur på ham, da jeg godt syntes han kunne stå op sammen med os. Jeg har hende trods alt hver eneste dag, hvor han kun er på besøg hos os i løbet af ugen. Han havde ingen energi og ville bare sove. Jeg sagde til ham at så kunne jeg jo ligeså godt tage hjem. Så jeg pakkede mine ting, og gik ned til bussen med Nikoline i barnevognen. Jeg må indrømme at stemningen var ret trykket, og kunne godt se han var nedtrykt. Vi snakkede ikke sammen resten af dagen, da vi begge to måske var lidt kede af den måde vi havde sagt farvel på.
Siden den dag er hele hans verden brudt sammen. Han har lagt i sin seng, været ked af det, ingen overskud haft eller noget som helst. Han siger at han har det meget meget dårligt, men kan alligevel ikke helt forklare, hvordan han har det. Han siger at det står så slemt til at ingen kan hjælpe ham længere. Han er fuldstændig tom inden i.
Puha.. Hvor gør det altså bare sindssygt ondt. Jeg er SÅ ked af det på hans vegne. Det gør mig knust at se ham sådan. Og mest af alt, jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe ham. Han har en depression, det er helt sikkert. Men hvad kan jeg gøre? Han er ikke interesseret i at gå til lægen, for han synes det er meget flovt og pinligt at have det sådan. Jeg har forlangt af ham at han skal tage afsted hurtigst muligt!! Hvad kan jeg gøre for ham?
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 203 Svar: 2.935
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 7 Emner: 61 Svar: 419
Sabrina - Jeg ved det godt. Problemer er bare at han ikke vil afsted. Men hvordan får jeg ham afsted alligevel? For det er simpelthen nødvendigt.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 203 Svar: 2.935
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Emner: 247 Svar: 8.537
Stine - min personlige erfaring er at man ikke må presse, heller ikke med at få en med en svær depression ud af sengen.... Vær der for ham, støt ham, snak med ham... Forklar ham at for at få det bedre når man har en sindslidelse, er man nød til at acceptere man er syg, og derfor har brug for hjælp... Her kan det være enten via psykolog hjælp, eller medicin hjælp... Hvis han siger hans økonomi ikke er til det, så kan du fortælle ham at man igennem regionen kan søge en depressions pakke. Den hedder en ICD-10... Det koster intet, og her får man ca. 22 timer...
Igennem sådan et forløb møder han andre der sidder i præcis samme situation, han vil få forståelse fra nogen hvor han ikke en gang behøver sige ret meget, for der er flere der kan nikke genkendende til det han siger...
Jeg har selv gennemgået sådan et forløb, dog var det en anden sindslidelse. Men jeg har ud af det her forløb fået 7 rigtige gode mennesker ind i mit liv. Hos dem er jeg i en safezone, jeg kan 100% være mig selv og uanset hvilken følelse jeg sidder med er der mindst en af de andre der forstår den følelse, og som kan tale med omkring det...
Det bedste du kan gøre for ham er at være der, og virkeligt lade ham vide at uanset hvor sort verden er, så er du, og ikke mindst Nikoline hans lys.... I skal nok lede ham igennem den mørke tunnel, og være der for ham...
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 262
Hvor gammelt er jeres barn, for mænd kan også få en fødselsdepression?
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 262
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 7 Emner: 61 Svar: 419
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Emner: 247 Svar: 8.537
- som sagt, så fortæl ham om den her pakke han kan få... For det giver sindssygt meget synes jeg personligt.... Jeg kunne heller ikke acceptere eller forstå jeg var så sug som jeg rent faktisk var.... Men jeg har fået sindssygt meget sygdoms indsigt efter det her forløb samt redskaber til at takle forskellige situationer.... Men min sygdom er en kronisk sygdom... Hvis ham kommer i behandling hurtigst muligt er der chancer for ham bliver helt rask, eller kan han risikere det bliver en kronisk depression...
Depression - hvad skal man gøre?