hvordan siger man det på en pæn måde? {{forumTopicSubject}}
årh altså! jeg står i et dilemma. Jeg har en klar regel om at elias kun må drikke vand, sødmælk og modermælks erstatning..
han var så inde ved bedsterne(ikke min side) og blive passet i tirsdags. Da jeg så kommer hjem fortæller de stolt at han har fået juice hvor til jeg svarer at jeg helst ikke vil have han får andet end det han plejer når han er der da jeg gerne selv vil vurdere hvornår jeg synes det forskellige er ok.(de drikker somregel masser af cola og får altid slik om aftenen)
de svarer så at der da intet sker ved juice det er jo bare frugt. vidste ikke lige hvad jeg skulle sige
nå men er jeg sippet når jeg gerne selv vil vurdere hvornår jeg synes han er klar til den slags. Han har jo været fint tilfreds med det andet??
og hvordan siger man det lige på en pæn og måske lidt mere bestemt måde så det fiser ind på lystavlen??
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Jeg synes det er en ret nem måde at sige det på, uden at gøre for stor en sag ud af det.
Vil du gerne indgå et slags kompromis med dem, kan du evt. foreslå at de tynder det op med halvt vand. Men det lyder som om du helst vil have droppet juicen helt.
nov 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 2 Emner: 89 Svar: 1.240
Mikkel har også tit fået søde sager at spise og drikke som jeg ikke rigtig bryder mig om og før end vi overhoved selv har syntes det var tid for ham at smage... eller hvor det har været i overkanten det han har fået...
Vi har tit sagt, at nu skal han vidst ikke have mere... men syntes også det er virkelig svært.
De har 2 gange ladet ham smage en lille tår vin ved maden, hvilket jeg BESTEMT IKKE bryder mig om i en alder af dengang ca. 1 år og 1½ år, og mens de gjorde det også sagde, "nej, det skal han da ikke smage", hvortil der er svaret, at det sker der da ikke noget ved, og han så har fået lov at nippe af glasset. Men som dig, har jeg ikke brudt mig om at "slå i bordet" og sige nej på en mere bestemt måde, også fordi jeg et eller andet sted måske har forventet mandens opbakning, nu det var hans forældre.
Hvordan man lige skal gribe det an ved jeg ikke... tror det har meget med ens egen opdragelse at gøre, hvordan man er som person, i forhold til hvordan man kan lide at sige.
Men ja - du er bestemt ikke den eneste der syntes det er svært - og nej, syntes ikke du er sippet.
nov 2011
Følger: 1 Emner: 63 Svar: 1.458
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 57 Svar: 328
nov 2010
det handler ikke om juicen, det handler om at respektere forældrenes ønsker når man passer
nov 2009
Det er det jeg mener, med at det nok ligger meget i ens egen opdragelse.
For jeg ville virkelig grimme mig over at sige sådan til dem, og være flov over det, eller hvordan man nu skal sige. (ikke ondt ment - for ville tit ønske jeg kunne tale sådan - også generelt i alle slags situationer og over for "alle" mennesker).
Men jeg er også opdraget meger "jantelovs-agtig", og nok næsten undskyldende.
nov 2009
Jeg sad også og kogte indvendigt, og håbede virkelig at manden ville sige noget, nu mit forsigtige nej ikke blev respekterede, men det gjorde han ikke.
Og det har faktisk generet mig lige siden, for kan virkelig ikke se hvad børn skal smage sådan noget for... heller ikke selvom de laver et sjovt ansigtsudtryk...!!! Og gruer for næste gang det måske sker, hvordan jeg skal takle det. Da jeg virkelig ikke bryder mig om at sætte foden i gulvet og sige kontant fra.
apr 2011
Følger: 6 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 75 Svar: 803
jeg tør heltærligt ikke skælde ud af frygt for at vi bliver uvenner igen da jeg synes elias skal have lov til at se hans bedstemor og bedstefar men det er bare svært når der ikke forstås en hentydning på en pæn måde
apr 2011
hvis det var vin tror jeg tilgengæld jeg kunne få et føl!!! det ville simpelthen være over mit lig han skulle have det
Han går forresten ikke i vuggestue så kan ikke bruge den undskyldning
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
Var det Clara de havde tilbudt at smage vin var jeg gået helt baglæns, alkohol hører bare SLET ikke hjemme hos et barn!!!
dec 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Babyer: 2 Emner: 176 Svar: 3.150
Hun accepterede heldigvis mit nej og selv efter jeg har givet grønt lys for at han får en af de små pakker når vi er der nu så bliver der spurgt om det er iorden.
Sodavand er der heller ikke blevet serveret for Oliver og det har da heldigvis resulteret i han ikke kan lide det. Tror han var 2 år da han smagte det første gang. Han tager nogle gange en slurk hvis vi får et glas, men han rynker altid på næsten og siger han ikke kan lide det.
Oliver er 3.5 nu og der er ikke rigtig noget han ikke må få. Vi er slet ikke fanatiske men kan bare ikke se grund til at de små under 1 år skal have usundt, så længde de ikke er bevidste om hvad det er og ikke selv kan bede om det.
Var mine drenge blevet tilbudt alkohol lige meget hvilken slags i den alder var jeg blevet stik tosset og havde været fuldstændig ligeglad med om vi var blevet uvenner. Det hører sig da bare slet ikke hjemme.
Syntes da faktisk også det er synd for barnet at lade dem smage vin. Bedsteforældrene kan da regne ud de ikke kan lide det.
apr 2011
dec 2008
Og ja det skal være hyggeligt at være hos bedsteforældre, men mon ikke der nok skal blive tid til hygge med slik osv. Hvorfor ikke bare lige vente det år eller 1,5 hvor de er små.. Forstår bare ikke hvorfor bedsteforældre har SÅ travlt med at fylde de små med alt muligt. Er det ikke muligt at hygge sig uden usundt???
apr 2011
feb 2012
Følger: 1 Babyer: 1 Emner: 6 Svar: 54
Det der så er blevet kedeligt hvis jeg er blevet enlig er at nå hendes far har hende så skal hun da have is og det hele andet er jo synt bliver bare så sur for Isabella er jo skide ligeglad med om hun få sådanne ting hun bliver lige så glad for et stykke melon..
Jeg selv køre også det med mælk og vand det er det isabella få selvom hun nu er 19 måneder og is er no go og det samme er slik, chokolade og chips.. hun kan ved særlige lejligheder få en smule kage eller lagkage men thats it. for stå ikk folk som ikk bare kan acceptere at vi ikk alle vil fylde vores børn med unødvendigt sukker..
Nå hans hendes far eller hans forældre så brokker sig siger jeg bare hun kan da få alt det sukker møg nå hun faktisk er gammel nok til selv og bede om det og ved hvad det faktisk er..
nov 2010
dec 2008
Nu kan jeg se Elias kun er knap 9 mdr. Så er det da helt unødvendigt med juice... Hvorfor som bedsteforældre ikke bare vente lidt med det usunde. Den tid skal jo nok komme.. Det var jo noget andet hvis barnet var 3 eller 4 år... Så er jeg ret sikker på der ikke ville blive nægtet et glas juice.
En skriver at barnet allerede har glemt det, hvorfor så overhovedet give dem det, når det ikke er noget de får noget ud af?
dec 2008
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 21 Svar: 395
Evt fyr noget af som: "Desuden vil jeg også gerne selv være den første der giver ham det, ligesom jeg vil være tilstede ved hans første skridt.."
Det er ikke noget man bør blive uvenner over.. Men når det så er sagt, og de fortsætter, så må man igen sige det som det er: "Jeg vil ikke have at knægten får søde sager.. Det er min unge, mine regler når det kommer til ham"
nov 2010
men man kan godt forkæle, uden at gå imod konkrete ønsker fra forældrene.
Der er ingen som siger at TS søn aldrig må blive forkælet med sodavand, kakao og slik hos bedsterne. Men lige nu er han kun 8 mdr! Og er altså en meget lille baby. Derfor er det ret essentielt at bedsteforældrene respekterer forældrenes regler.
Der vil jo altid være forskel, men nogle gængse ting bør være de samme. F.eks skal bedsteforældrene jo heller ikke bande elelr ryge, eller andre ting som forældrene ikke bryder sig om.
Og du ved da ikke om det handler om et sølle glas juice? Det handler nok mere om at bedsteforældrene er uenige med hvordan barnet opdrages, og gerne vil blande sig - og det er ikke i orden! Som bedsteforældre er man netop IKKE forældre, og har derfor intet at skulle sige i forhold til opdragelse.
aug 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 18 Svar: 274
af lidt juice og hvis man vil vide 100 procent hvad ens unger får i munden må man passe dem selv
nov 2011
OG jeg synes det er vigtigt at fastholde at det er forældrene der bestemmer, også selvom man er sammen med bedsteforældre osv.......
Det er en eller anden ny ting, som uha så har de det godt der.... Få dem til at købe et stk legetøj i stedet.
Jeg siger fra, stop og til når de passer mig, og hvis de ikke kan klarer det fordi de ikke må "forkæle" barnet... ja så ved jeg sku ikk hvad jeg skal sige til det...
nov 2011
nov 2011
Men bedsteforældre er gode bedsteforældre hvis de formår at være der uden at blande sig medmindre det er i barnets tarv.
nov 2011
mar 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Babyer: 2 Emner: 236 Svar: 1.763
dec 2008
dec 2008
Oliver er 3.5 og nu kunne jeg da aldrig drømme om blande mig i hvad de giver ham når den er hos mine forældre eller min søster. Men jeg vil ikke have de giver Alexander juice eller andet. Det kan jeg slet ikke se nogen grund til. Når han bliver over 1 år og han selv begynder at bede om det. Så kan vi begynde at snakke om det.
feb 2012
og hvis man kun mener man kan hygge med børn ved og give dem det så skulle man måske tage det lidt til overvejelse..
Nå man giver helt små børn stik og sodavand gør man det jo for ens egen skyld og ikk for barnet for de lever heeeeelt fint uden dette og er tit lige så glad for et stykke melon og andet..
Og det med det "Bare" er et glad juise er ligemeget.. hvis forældreen ikk ønsker det så må man lige som acceptere det.. om man er enig eller ej..
det da lige som min datters farfar sys da hun var 6 måneder gammel skulle fodre hende med kakao på en ske fordi hun skulle da smage?? Øh nej hvorfor..? har hun bedst om det?? har hun lyst til det?? NEJ!!? så gør de det KUN for dem selv og fordi de sys det sjovt og fodre med usunde sager sys det en mærkelig tildens..
apr 2011
Elias spiser i forvejen meget frugt og ser derfor ikke grunden til juice han er jo altså kun 8 mdr og ved ikke hvad det er endnu..
hvis man ser på mine forældre kunne det aldrig falde mine forældre ind at give ham juice, cola slik eller hvad ved jeg uden vores tilladelse.. Han er da mindst lige så glad for at komme derud som ind til bedsterne
feb 2012
Min datter for det ikk det virkelig til sjældenheder hvor hun kan få en slurk. og saftevand er ligeledes også kun hvis hun lige ser ejg har et glas stående med en smule i så drikker hun det..
Men jeg giver ikk min datter det og vil hellere ikk have at hun få det.. Mine egne forældre kan godt finde ud af og overholde det uden problemer da jeg har sagt jeg ikk ønsker det da jeg ikk kan se nogen grund til og fylde hende med sukker og jo der er meget sukker i juise selvom man ikk tror det.. det næsten så slemt som kakao men kakao er det i mindste kalk og sådan i som er godt for dem..
SÅ det ligemeget hvor lille du måske sys det er eller bedste forældrene sys det er hvis forældrenee har besluttet at de ikk mener deres barn skal have sådan noget så er det bare sådan længere er den jo ikk..
barnet er jo ligeglad om det er et glas mælk de få istedet for juise.. så hvorfor??
feb 2012
Jeg har det på præsis samme måde.. Og folk skal bare respektere sådan noget det jo ikk noget uret færdigt man beder om det er bare det man ikk ønsker at ens barn skal have sukker og andet hvad jo heller ikk er sundt for dem så det giver sig da selv at man respektere det..
Men tror det tit er sådan med farmor og farfar at de ikk heeelt høre efter og kan finde på sådan noget.. for mine forældre kunne heller aldrig finde på og proppe isabella med sådan noget de kender min holdning til sådanne ting.
min søster har samme problem..
Men forstå heller ikk hvorfor folk har så travlt med og fylde deres børn med sukker det skal de nok helt selv klare nå de bliver lidt ældre så hvorfor ikk vente nå der ikk er behov for det.
For mig er det bare utænkeligt og give min datter slik,sodavand,chokolade og is. fordi mit spørgsmål er bare HVORFOR?? hvorfor give dem det?
dec 2008
feb 2012
Men ellers er det bare og sige det lige ud og forklare hvorfor i ikk ønsker det og at i gerne vil have de respektere det lige som i respektere hendes kostplan for hende avls dyr..
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Babyer: 1 Emner: 144 Svar: 2.878
Det da total underordnet om det usundt eller ej . Mit barn , mine regler . Hvis de ikke respektere vores valg er det det samme som de ikke respektere mig som mor - punktum!
apr 2011
en dag fablede hun om hvor vigtig det var hunden ikke bev for tyk og den måtte derfor ikke få noget andet end dens vejede portion hundemad. ingen af os er tynde og jeg sagde så at der var da heller ingen af os der vejede vores mad for at holde vægten.. Den forstod hun ikke lige
jeg har det måske bare lidt sådan at jeg overholder samtlige af hendes regler omkring hendes små kravl kan hun så ike respektere at jeg har truffet et valg om at Elias ikke har brug for hverken slik chokolade juice og cola i den alder han er nu?
jeg har aldrig forbudt hende at give ham frugt(udover banan da han i forvejen har tendens til hård mave) eller grønsager som han gerne vil have.. han må for min skyld også gerne smage deres mad så længe det ikke er meget krydret
så jeg synes ikke der er nogle videre regler de skal overholde de for selv lov at styrre hvad han spiser hvornår, hvor og hvornår han sover og så videre men lige præcis de få ting jeg har sagt er vigtigt for mig bliver ikke respekteret
apr 2011
feb 2012
det gør jeg kan folk ikk respektere at mit barn ikk skal have slik og andet jamen så skal det ikk passes der.. jeg ville da helt sikkert respektere min søster eller en veninde hvis hun siger til mig hun ikk ønsker hendes barn skal have slik eller andet usundt eller jah at noget i den stil for det jo helt fair
apr 2011
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 32
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Babyer: 1 Emner: 144 Svar: 2.878
Jeg har da også spist mig mæt i nutella madder og flødeboller hos min famse , men jeg var også det ældre
sep 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 154
Jeg er ligeglad om de bliver fornærmede, mit barn - mine regler
hvordan siger man det på en pæn måde?