1.836 visninger
|
Oprettet:
dagpleje vs. vuggestue {{forumTopicSubject}}
Hej alle
vi står og skal til at vælge mellem dagpleje eller vuggestue
hva har i valgt og hvorfor?
jul 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 43 Svar: 697
Grunden er det at Waldemar kommer til at følges med nogle børn som han kender og føler sig tryg ved.
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Babyer: 1 Emner: 67 Svar: 143
aug 2011
Følger: 11 Følgere: 11 Babyer: 1 Emner: 72 Svar: 799
aug 2011
Følger: 11 Følgere: 11 Babyer: 1 Emner: 72 Svar: 799
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
okt 2008
okt 2008
dec 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 331 Svar: 3.176
Så vi måtte finde en nødløsning og det blev vuggestuen i byen.. Der skal vi til møde imorgen og de starter så op d.30 juli
jul 2011
Der er jo tit og ofte i vuggestuer ansat en madmor, som også bager. Kan kun sige at der hvor min søn går er maden lækker, sund og ikke det samme. Men også vigtig hvordan dit barn er
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 154
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 38 Svar: 465
okt 2008
okt 2008
jul 2011
Den smukke : havde jeg oplevet dette havde jeg bestemt også flyttet mit barn men også gået videre til kommunen... Men her er de ældste max 2 år og 10 mdr som er i vuggestuen... Ingen ældre børn hellere ikke i diverse ferier, hvilke jeg er glad for
dec 2009
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 69 Svar: 1.415
Jeg synes det er mere personligt (:
okt 2008
okt 2008
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
men sådan en dreng er jo SYG. Det reflekterer ikke på VS, medmindre de ikke stoppede det?
Her faldt valget på VS. Det var lidt svært, men gav mest mening. for det første har jeg et langt bedre indtryk af vuggestuer, end dagplejere. Det er ikke blot en eller anden sur trunte som går hjemme og bestemmer alt selv. I vuggestuen er der flere hænder, bedre konfliktløsning og rummelighed og plads til det ene barn. Ofte hører man om en del ensartethed hos dagplejere og det ville jeg aldrig udsætte mit barn for. I vuggestuen handler det om den enkeltes behov, og aldrig om DP-mors pause.
I vuggestuen får de såmænd også frisk frugt og hjemmebag hver dag, al mad er hjemmelavet af madmor, der bliver nusset om de små, og de store bliver opmuntret.
Min søn er altid glad for at komme i VS, og viser tydelig glæde og genkendelse ved de voksne. Han elsker at vær der.
I vuggestuen er det faglige niveau en del højere. Minimum halvdelen af de ansatte har en pædagogisk uddannelse - DP-mor har ingen uddannelse.
Der er et større udvalg af voksne i VS, og helt sikkert flere som både barn og forældre klikker med. I DP er der kun en.
I vuggestuen er der flere udfordringer og mere at lave for barnet.
Vito ville helt sikkert allerede nu, have kedet sig ihjel i dagpleje.
okt 2008
nov 2010
er DP-mødre da uddannede pædagoger? Det vidste jeg slet ikke.
Ligeledes vidste jeg ikke at jeg IKKE har hørt om en dp-mor som kræver at en 11 måneder gammel pige går på potten, samtidig som de andre, fordi alle børnen skal tisse samtidig hver dag, det er lettere for hende.
Herinde har jeg også læst om børn som SKAL sove mellem 12 og 15 for at DP-mor kan holde pause, og om børn som fik lov at sidde ude i barnevognen efter luren, fordi det ikke passede ind i DP-mors planer.
Det er ikke opspind, det er noget jeg har læst og hørt, og selvom det er langt fra alle, er det nok til at jeg fravælger det på min søns vegne!
Men selvfølgelig Tania, du SKAL være uenig med mig, det ved jeg godt, du kan ikke lade være.
okt 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 158 Svar: 694
nov 2010
en DP gør da kun tingene på een måde? der er en voksen, og dermed en som bestemmer, og dermed en måde?
Og jeg siger ikke at børnene nødvendigvis keder sig, men min aktive dreng ville ikke have nok udfordringer hos en DP. Det tror jeg simpelthen ikke på.
Hun må da gerne slappe af når børnene sover. Men børnene skal ikke sove, for at hun kan slappe af.
okt 2010
nov 2010
- Men et kursus kan da ikke opveje en pædagogisk uddannelse?
og har aldrig hørt om tvang i dp ang, potte men skal et dårligt eksembel være billede på en dp ???
- Det er en jeg kender til, som konkret er blevet bedt om at starte renlighedstræning af sin 11 måneder gamle datter, fordi alle børnene skal tisse samtidig, frem for at dp går og skifter bleer.
jeg har intet imod vuggestue men at skrive sådan noget om dp er noget fis
- hvad skriver jeg derudover som er fis?I mit første indlæg som fik dig SÅ meget op af stolen at du følte dig nødsaget til at anklage mig for at lyve, ´nævner jeg stort set ikke DP?
og vidste du ikke rutiner er sundest for ens børn ? derfor faste lure og der kræves absolut ikke at børnene sover i 3 timer
- Jo jo rutiner er sunde. Men at indkøre alle børn på samme rutine er totalt vanvid. Børn skal sove når det passer dem, og ikke når det passer andre. Det holder bare ikke.
min den ene sov selt ikke den sidste tid i dp og det var intet problem
synes du generalisere for vildt og det er det jeg er imod og nu er det tilfældigt det lige er dig der skriver det det er det du skriver jeg er imod ikke dig
- ja ja, jeg aner bare et ret klart mønster. Tager denne med dig, og så ryger du på MI for det er ved at være ret trættende.
nov 2010
ja da.
nov 2010
nov 2010
I Vitos vuggestue sidder de voksne altid sammen med børnene, enten på skamler eller på gulvet. De er gode til at tage imod, snakker godt med min søn, forklarer om hvordan hans dag er gået (og skriver i øvrigt logbog som kommer op på væggen). De er tit på ture, og hans stue har især udnyttet at mange har haft ferie, så de har været afsted næstne hver dag, både i zoo og i miljøområdet.
Der er god kontakt til de voksne, og møder jeg dem om morgenen på p-pladsen, inden de er mødt ind, har de altid tid til at tage en snak om hvor god han er blevet til at gå, eller hvor meget han spiste i går.
I tirsdags da jeg afleverede ham, kom en pædagog som havde været på ferie i en uge, og han blev så glad at han dansede, klappede, smilede og løb hende i møde. Der er et virkelig godt miljø, og han stortrive bare SÅ godt! Jeg er superglad for langt de fleste af pædagogerne, og er altid tryg ved at aflevere ham
nov 2010
og jeg ha´r også skrevet ret tydeligt i mit indlæg at ikke alle DP er sådan, men det er nok for mig.
okt 2010
nov 2010
jeg troede at børn blev trætte på forskellige tidspunkter af dagne, og så skulle sove der. Jeg vidste slet ikke at var bydende nødvendigt for den positive udvikling, at f.eks min søn og Dinas datter skal sove samme tid hver dag?
nov 2010
er du ikke sød at definere et "institutionsmiljø"?
for jeg tænker et sted med kærlige og omsorgsfulde voksne, som deler stort ud af kærlighed og kram, samt støtte og motoriske stimulerende udfordringer til barnet, og undrer mig over hvorfor man dog vil fokusere lige netop på det fravalg?
nov 2010
men faste sovetider for alle børnene er forkerte. Og nej, i VS sover børnene når de er trætte. Ofte rammer de samme tid, men langt fra altid, og det er der plads til.
Du skriver selv at DP må gå på kompromis med børnenes behov, for at dække hendes egne!! Alene der, ville jeg omgående fravælge det for min søn.
jul 2011
jul 2011
nov 2010
helt enig. DP kan være godt til sky eller reserverede børn, børn som er ldit skidt med motorisk, eller børn med andre særlige behov
Havde jeg haft en tilbageholdende nervøs dreng, havde jeg helt klart også overvejet DP, på trods af alle de dårlige ting jeg hører.
Men med en kontaktsyg og fremmelig aktiv dreng, mente jeg ikke behovet var der
okt 2010
- Et højre støj niveau end i en dp.
- De fysiske rammer. En vs. er jo ikke et hjem.
- En del flere baktiere og virusser pga. der er jo flere børn og voksne pr. kvardratmeter.
- En vs. er (efter min egen erfaring) ikke ligeså fleksibel som en dp. omkring f.eks. mad osv.
Det er bare nogle af mine punkter.
nov 2010
Mor til dejliges forslag om at besøge stederne er god. Så kan du snakke med personalet/dp-mor og kigge dig lidt omkring, og se om det er et sted I ville være trygge ved.
okt 2010
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 41 Babyer: 2 Emner: 492 Svar: 7.897
nov 2010
det er jo IKKE baseret på hvornår på dagen barnet har behov for at sove, men hvornår på dagen DP har behov for at ALLE børnene sover.
------------
- Et højre støj niveau end i en dp.
- Jeg synes ikke der er særligt meget støj i VS. Det skulle da lige være Vito, ham kan jeg stort set altid høre når jeg kommer, fordi han laver pruttelyde med munden, en stor del af tiden.
- De fysiske rammer. En vs. er jo ikke et hjem.
- nej, men må børn kun være i folks hjem?
- En del flere baktiere og virusser pga. der er jo flere børn og voksne pr. kvardratmeter.
- bakterier er godt! Små børn skal i den grad udsættes for bakterier, så de kan opbygge et sundt immunforsvar! Det er kun en god ting
- En vs. er (efter min egen erfaring) ikke ligeså fleksibel som en dp. omkring f.eks. mad osv.
Ehm, det kender jeg så ikke noget til. Min niece startede da hun kun fik grød og mme, og det lavede de pænt til hende i VS. Frem til hun var ti mdr lavede de grød hver formiddag - KUN til hende.
Min søn sov mens de andre børn var vågne da han startede i vs, så han spiste altid mad helt alene, fordi han var den eneste vågne ved middagstid. Der var der ingen ben i
Nogle dage er han stadig træt tit - så skynder madmor sig at lave en portion færdig, som han kan sidde og spise i køkkenet, så han kan nå at blive lagt i seng, inden de andre børn skal spise
Jeg har kun gode erfaringer med de punkter, og synes da det er smadderærgerligt, hvis du har oplevet noget andet.
Mit indtryk af de VS'er jeg har været i, er helt klart at der er fokus på det enkelte barn. Deres stærke og svage sider, og rigtig god plads til at udfylde deres behov
jun 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Babyer: 1 Emner: 262 Svar: 2.621
Vi har skiftet til en ny, og hun er rigtig sød og virkelig en fantastisk dp-mor, men det er så besværligt for os. Altså mht. sygdom, ferie og sådan. Vi troede ikke det var slemt, min mor har selv været dp, men hun havde heller aldrig sygedage
Men selvom min søn har krudt i røven - SERIØS krudt i røven, så keder han sig ikke i dagplejen. Han er den yngste, men kan jo det samme som de store børn.
Vi valgte også dp fordi jeg har hørt SÅ dårligt om vuggestuerne her i Borup. Men næste barn kommer i vuggestue.
jun 2010
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 69 Svar: 2.681
ellers er vi rigtig glade for vores dpér og mine børn har også krudt i måsen og fremmelige, men fungere super optimalt i dp og er ikke bekymret for deres start i børnehave, de kommer til at gå med de samme børn så de følges ad.
der er iøvrigt ingen af mine der er blevet tvunget til at sove på et bestemt tidspunkt, sfl blir de lagt sammen og ved samme tid (nøjagtig som vi gør herhjemme) men hvis det er deres behov at blive lagt før eller efter, gr de også dette.
efter victor er kommet i børnehave er jeg dog ret glad for de ikke har været i vuggestue, uanset hvordan man vender og drejer det er der mere støj og ikke så personlig kontakt.
nov 2010
"Dit barn har brug for hjælp til at finde en god soverytme. En god soverytme er ikke bare noget barnet automatisk har, det er noget barnet skal lære.
fra netsygeplejesken "
har jeg sagt andet? jeg siger at børn ikke skal sove fordi ANDRE børn sover, men fordi det passer ind i selve barnets rytme.
nov 2010
der er altså masser af personlig kontakt i en vuggestue
En af de voksne fortæller altid hvor meget hun elsker Vito og at de kysser og krammer hele dagen "jeg spiser ham snart, SÅ kær er han!" og "en af dagene tager jeg ham med hjem, så jeg kan kramme ham hele dagen" er ting hun siger..
jeg tror bestemt ikke der er mangel på fysisk kontakt
jun 2010
Den ny er rigtig sød og dygtig og vi brokker os ikke. Synes bare det er irriterende at, når dp mor er syg, så ringer de og siger det kl 7 og Christian bliver nogle dage aflevere kl. 7.15. Dét er irriterende. De kan jo heller ikke garantere at Christian kommer til den samme dp. Så derfor har han været hos en del forskellige nu.
jun 2010
Som sagt, grunden til vi valgte dp var fordi vuggestuerne har dårligt omtale her i byen.
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 69 Svar: 2.681
victor har da også rigtig god kontakt med nogle af pædagogerne i børnehaven, men det er bare ikke det samme, føler bare ikke på samme måde at de har "været sammen" med mit barn på samme måde som jeg føler det når jeg henter pigerne. men igen har ikke været i vuggestue så aner jo ikke noget om det, bare det indtryk jeg har
nov 2010
jeg synes det er forkert at børn i så små en alder, bliver presset til at indordne sig efter de voksne. Jeg mener helt klart at de voksne, bør indordne sig efter børnene.
nov 2010
hvordan får man så et barn til at sove, når det ikke er træt, hvis ikke man presser det til at få rykket sin rytme?
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 18 Svar: 402
Vi valgte udfra:
* Åbningstider ( fra 6-17 alle dage)
* Ingen lukkedage (kun alm helligdage hvor vi også har fri)
* Alt incl. Vi skal kun medbringe barn og skiftetøj
* Nul sukker politik
Ingen af de kriterier kan vi få hos en kommunal dagplejer. Derfor har vi valgt at betale en hel del mere for at få vores ønsker opfyldt.
Hun har nu gået i vuggestue i et års tid og vi har bestemt ikke fortrudt
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 9 Svar: 660
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 18 Svar: 402
Så man må sige der er en stor forskel
nov 2011
Følger: 1 Emner: 63 Svar: 1.458
Så jeg vil sige lige meget hvad du vælger besøg stedet og spørg spørg spørg om alt og Intet Dan dig et godt indtryk, kom under facaden..
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Babyer: 2 Emner: 519 Svar: 5.581
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 92 Svar: 1.128
Vi valgte dp og har aldrig fortrudt. Det er mere intimt og barnet får en tæt kontakt til 1 voksen fremfor flere. Det synes jeg er vigtigt, når barnet er så lilli og lige kommer hjemmefra mors tryghed.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
Dagpleje
Plusser
Færre voksne
Færre børn
Mere ro
Måske mindre sygdom/smitte mellem børn
Minusser
Mere følsomt ved sygdom/feriehos DP
Følsomt overfor manglende kemi mellem barn/ dagplejer eller mellem forældre/dagplejer
Færre lege mulogheder på grund af få børn
Vuggestue
Plusser
Flere øjne på børnene rent pædagogisk
Flere muligheder for lege relationer
Samme miljø ved sygdom hos de voksne
Minusser
Kan være mere kaoltisk når man er et lille menneske
Vikare ved sygdom
Mange voksne og børn at forholde sig til
Helt generelt er en god dagplejer bedre en en dårlig vuggestue og en god vuggestue bedre end en dårlig dagplejer
Så ud og mærk stemningen i pasningstilbudet uanset hvilket man vælger
Mine egne unger har alle 4 været i fantastiske dagplejer,Hvor jeg hverdag har følt at jeg afhentede et ualmindeligt dejligt barn, og hvor dagplejeren fiik netop mit barn til at føle sig tilpas ognværsst, men jeg har ( heldigvis ) også min daglige gang i super gode vuggestuer, men har da også været i en enkelt vuggestue/børnehave som jeg end ikke ville lade passe mine hunde.......... Jo de findes men er da syv ni tretten ualmindelige sjældne
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 32 Babyer: 2 Emner: 108 Svar: 2.892
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 532
Synes at man får et tættere forhold til dagplejemoren end pædagogerne i en vuggestue
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 49 Svar: 121
Vi vil se om det kan lade sig gøre at besøg lidt forskelligt..
Men var rart lige at læse jeres meninger omkring det.
dec 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 99 Svar: 812
Men alle de dagplejerer vi har mødt har været meget kompetente, de elsker deres job og "deres" børn, de er på kurser i pædagogik ol. vi har stadig kontakt med vores og hendes søn spørger til lukas når vi ser ham i købmanden:-)
og ja der er da ulemper når der er sygdom, men som udgangspunkt kommer børnene til den samme, når der er ferie og sygdom, og de besøger hinanden så børnene er kendte i de andre hjem.
I forhold til at komme ud så er de her i min by alle "grønne spirer" hvilket betyder de kommer ud hverdag, og en masse andre krav, som jeg ikke lige ved...
jeg har været meget glad for dp på tros af vi har været uheldig med en enkelt, og jeg ville være meget ked af hvis de ville bygge en vs her i byen, for så ville vores dejlige dper sikkert blive fyret alle sammen.
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 5 Svar: 454
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 7 Svar: 938
jan 2012
Hun/han kan gøre hvad de lyster, og der er ikke andre til at gribe ind, hvis der evt. bliver gjort noget forkert.
F.eks. da min mor fik mig i en dagpleje (imod hendes eget ønske, der var ikke plads i vuggestuen)
Min mor afleverede mig en morgen, og senere på dagen så hun dagplejemoderen gå rundt i byen. (uden børn!) Og hun spurgte hende så, hvad det var for noget hun havde gang i, og hvor alle børnene var.
Jamen dem så naboen da efter, for hun skulle altså noget vigtigt i banken.
Jeg ved godt, at der sikkert findes nogle gode dagplejemødre og alt muligt. Men jeg kan godt lide trygheden i, at der er flere pædagoger om mit barn i hans vuggestue, og at der er forskellige meninger/holdninger om forskellige ting omkring ham.
Som sagt, er du alene kan du præge børnene som du lyster. Du kan gøre hvad du vil, stort set. Og det har jeg det ikke godt med.
Men det er min måde at se tingene på, og jeg kan sagtens respektere at nogle vælger dagpleje.
JEG ville bare aldrig gøre det.
jan 2012
jan 2012
Og ja, enormt uansvarlig... Det er helt vildt! Forstår slet ikke, hvordan man kan finde på sådan noget.
jan 2012
Jeg siger ikke at ALLE gør det, men at de KAN. Og DERFOR ville jeg aldrig turde. JEG.
jan 2012
Det med at tage chancen. Det er (omg.. Igen!) MIG der føler det sådan. Jeg synes det er fedt at andre er glade ved dagpleje? Det er da super fint, og folk skal gøre som DE har det bedst med, lige som JEG gør, ved ikke at vælge dagpleje.
Har intet med noget som helst andet at gøre, prøv nu lige at lade være en gang.
jul 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 1 Emner: 88 Svar: 1.198
jul 2010
jan 2012
Jeg synes stadigvæk, at det er fint for andre, hvis de er glade for dagpleje. Det ville jeg bare ikke være, og derfor er det jo bare super, at der er et valg for alle.
jul 2010
jan 2012
Jeg kan godt lide at der er flere personer om et barn, og ikke kun én der kan præge barnet, og at vedkommende er helt alene med mit barn. Det bryder JEG mig bare ikke om.
Fint at du er glad for det, og dine børn er glade. Det er bare så godt, Tania! Det mener jeg.
Jeg har det bare på en anden måde. Og det burde der være plads til.
jan 2012
Der er jo steder - vuggestuer som dagplejer - der er noget lort, ligesom der er masser der er gode.
Men det var slet ikke det jeg ville frem til, blot at min grund var at der kun er en person.
Ikke andet
dagpleje vs. vuggestue