{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

Dagpleje vs. Vuggestue.. {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at vælge - og må sige at jeg hælder lidt til vuggestue.

Jeg synes, at børnene har flere muligheder der + at personalet er uddannet...

Men stadig kan jeg blive lidt i tvivl - hvorfor har I valgt som I har...?

Har brug for lidt hjælp til mit valg....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dagpleje vs. Vuggestue..
  • #1   22. nov 2011 Jeg havde Nena i dagpleje først, men jeg harmonerede slet ikke med hende.. og var hverken tryg eller glad for at aflevere Nena der ovre (4 gange)
    Så kom hun i vuggestue, da det er tættere på mig og jeg synes det kunne være dejligt (:

Og jeg er så glad for at have hende der ovre, pædagogerne er fantastiske, og virkelig glade for hende og omvendt, de andre børn er så søde og der sker bare en masse gode ting hele tiden.. Jeg har virkelig set hende udvikle sig og lære a de andre børn og ja jeg er ovenud lykkelig for hun er hvor hun er (:

• #2   22. nov 2011 vi har valgt DP da vi begge har arbejdet i vuggestue - og manden gør det stadig smiley

• #3   22. nov 2011 Nadiaa ->>> Okay - det lyder til at I træf et godt valg ved at flytte hende.. :).

Jeg bliver nød til at opstarter i dp - da Luka er nr. 7 i køen til vuggestue - så har desværre ikke en plads i vuggestuen nu... Men godt at læse, at børnen kan tåle at blive flyttet... :).

Mor til... ->>> Forståeligt valg... :)))

• #5   22. nov 2011 Simon går i dp, da jeg selv har været i dp, og mine forældre var SÅ glade for det.
    Simon og hans dp mor er ubeskriveligt glade for hinanden, hun har tid til hvert enkelt barn, og giver sig tid til hvert enkelt.. Han er nem at aflevere og svær at få med hjem igen smiley

• #6   22. nov 2011 Camilla og Bettina ->>> Tak for svar... smiley

Hvor er børnene mens de er i dp - jeg har besøgt Luka's måske kommende dp - og der skal de være i et værelse på max 8-10 m2...jeg ved, at børnene også er ude mv...men alligevel, synes jeg at selve legerummet er meget småt....

I vuggestuen har de jo masse af plads....

• #7   22. nov 2011 altså når man er i DP er det legerummet ja - men de er i hele huset smiley sådan var det da jeg gik i DP og sådan da min kusine var DPmor.

• #8   22. nov 2011 Hos Nena's gamle dp havde de køkkenet og legerummet, men de måtte KUN lege i legerummet. så ja jeg synes heller ikke der var meget plads (:

• #9   22. nov 2011 der er meget larm i en vuggestue - plus alt for meget papir arbejde os siger manden.. der er næsten ikk tid til børnene - alt det stress der os kan være der. manden er så træls over kvinderne i hans vuggestue - de stresser over ingenting smiley de har så travlt osv. som han selv siger de bliver jo ikk hurtigere hentet af den grund smiley

• #11   22. nov 2011 Mor til... ->>> Okay..det lyder rigtig godt... :))). Men sådan tror jeg ikke, at det er der hvor Luka og jeg var på besøg... Mens jeg talte med dp-moren sad vi alle inde på det lille værelse...og der var lukket til stuen - der var helt mørkt derinde...så sikker på, at den ikke bliver brugt...

De spiser selvfølgelig i køkkenet....som ligger tæt på værelset...

• #13   22. nov 2011 vi har valgt dp og alle mine har været og er i dp. kan godt lide det er intimt og hjemmeligt som camilla også skriver smiley og de er i legestue 1 dagom ugen hvor de er sammen med andre børn og har mere plads at boltre sig på smiley de har legerummet og køkkenet de er og jeg sys ikke det gør noget der ikke er mere plads.

og de behøves ikke være uuddannet, victors første dp mor var uddannet pædagog og for mig er det ikke så vigtigt de er uddannet, så er det mere personligt jeg kigger efter smiley

nu ved jeg godt man ikke helt kan samligne børnehave og vuggestue, men i princippet er det vel lidt det samme. min søn går i børnehave og der er altså rigtig meget larm og et stort virvar af pædagoger, studerende og vikarer osv. så der er rigtig mange forskellige mennesker at forholde sig til. og sys altid man skal lede efter nogen osv.

og har heller ikke det samme "personlige" forhold til victors kontaktpædagog som vi feks har til frejas dp mor.

• #14   22. nov 2011 Mor til... ->>> Typisk kvinder at stresse over ingenting....kender det, er selv sygeplejerske, så jeg arbejder kun sammen med andre kvinder... smiley

Lykke ->>> Jag kan virkelig godt forstå, at du er glad for din dp - det lyder til at være et super sted... :)))

Camilla ->>> Sikker på, at er stort legerummet er bedre for de små....også selvom de kommer ud hver dag... :))). Så også du har fundet et godt sted...lyder det til.. :)))

• #15   22. nov 2011 Det var en svær beslutning, men jeg har valgt VS med lang indkøring.

Jeg kan klart se fordelen ved det hjemlige hos en DP, men jeg synes at VS har langt mere at tilbyde et større barn end DP har.

• #16   22. nov 2011 Tanja og Carina ->>> Tak for jeres svar..det giver mig noget at tænke over... :))).

Kan måske godt forstille mig, at der er mere larm og forvirring i en vuggestue....hmm...

• #18   22. nov 2011 Nadiaa ->>> Tror at "vores" dp minder lidt om hinanden....

ACS ->>> Det er også det som jeg tænker, når jeg tænker på vuggestue - mere at tilbyde.....

• #21   22. nov 2011 Jeg kan godt se, at der er plusser og minusser ved begge.... Skal vist ligge hjerne i blød - og så ender det nok med, at faren får lov at bestemme....hehe... :)))

Synes helt sikkert, at det er et svært valg....

• #22   22. nov 2011 Mine tvillinger er i dp. Jeg er selv opvokset i et dagplejehjem. Min mor har været dagplejer i 30 år. Jeg er super glad for at de er i dagpleje. Det er mere intimt. Ja det er træls ved sygdom eller når dp har fri, på kursus eller noget. Men i den kreds mine børn er i, kender de alle de andre dp da de mødes flere gange om ugen.
    Jeg arbejder selv i en vuggestue, og der er mere larm, mange mennesker for de små at forholde sig til. Og så er der ekstremt dårlig normering hvilket gør at man løber rigtig stærkt. vi forsøget at gøre det bedste vi kan, og give børnene en god dag, og holder larmen lidt nede, men mine egne kommende børn vil helt sikkert komme i dp igen

• #23   22. nov 2011 Tanja ->>> Jeg ved ikke, om de har mere at tilbyde - det er bare hvad jeg forstiller mig...

Jeg har "kun" set en dp og en vuggestue...og vuggestuen har mange flere aktiviteter end dp... De har en stor lege plads lige udenfor døren - og de har mulighed for at møde flere børn hver dag....

Dp tager godtnok også på tur - for at møde andre børn - men det er så vidt jeg ved, kun en gang om ugen....??!

Det er virkelig svært.....

• #24   22. nov 2011 Anja->>> Ja..kan godt se, at det kan virker "for meget" for børnene i en vs... smiley

• #27   22. nov 2011 Altså der er jeg bare slet ikke enig (: ?
    Når jeg aflevere Nena tager de altid god tid om at tage hende, og snakke med mig besvare spørgsmål osvosv. De altid stille og rolig og jo børnene larmer endnu engang som børn gør, men sådan er det jo (:

Når jeg så henter hende kommer jeg altid ind på en stue hvor der sidder ihvertfald EN voksen nede på gulvet eller ved bordet og leger med børnene (: Der er slet ikke stress på og det hele bliver gjort stille, roligt og hyggeligt.. Det er og bliver en vuggestue, men der er ikke stress på, og børnene mangler hverken kærlighed, opmærksomhed eller hjemmelig hygge. (: -Hygge er hvad du gør det til nemlig, og de kan hygge sig ligeså meget der som hos en DP (:

Nena er meget voksen søgende, og jeg oplevede 2-3 gange hos DP'en (ud a 4-5) at hun fortalte Nena havde sat selv mens hun lige gjorde et eller andet, eller sådan noget.. Hvor imod i hendes VS er der ALTID en voksen til at tage hende hvis det er hun har brug for det, fordi hun har lyst, har slået sig eller noget helt tredje (:

• #28   22. nov 2011 Helt klart VS!!!
    Kunne aldrig finde på at sende mine børn i DP!;)

Flere børn, mere personale, bedre forhold(bolig mæssigt), børnene lære at omgås og behandle andre og flere børn ordenligt, ingen risiko for at skulle passes af en gæste DP, osv osv osv!!!

Helt klart VS

• #29   22. nov 2011 Jeg tror at du skal kigge meget på din søn. kan han håndtere larmen og mange mennesker hver dag, så kan han også håndter en vg. Er han mere en stille dreng som er meget tryghedssøgende så ville jeg vælge dp

• #30   22. nov 2011 Tanja ->>> Ja..det vil jeg også gøre - lige se an hos dp i den tid som Luka får der, inden en evt. vs plads...

Tusind tak for alle jeres gode råd....de vil alle komme med i mine overvejelser.... :)))

• #31   22. nov 2011 Tania,
    større rum, forskellige rum, mere plads, større legeplads, bedre faglig indsigt, uddannede mennesker omkring barnet, forhåbentlig en mandlig ansat, stor fokus på udenfor, og et større socialt spektrum.

For børn på 1½ år og op, synes jeg en DP virker kedelig og trist, især hvis de to andre børn er i en helt anden alder.

Der er større muligheder for social udfoldelse i VS frem for DP.

• #32   22. nov 2011 Anja.

Men Nena er meget trygheds søgende, og SIN EGEN ? Men hun fungere i VS og har gjort det fra dag 1. hvor imod hun ikke fungerede i hendes DP, ved godt hun var der kort.. Men der var tydelig forskel at mærke alligevel (:

Så det kommer også rigtig meget an på stedet (:

• #33   22. nov 2011 Nadiaa ->>> Det lyder rigtig godt...altså det som du fortæller om vs... :))).

Luka er fortidligt født - men de anbefaler at han bare bliver skubbet ud i det - så han ikke bliver stemplet som "den stille dreng"...og han kan måske nemt blive stemplet lidt i en dp....at han er den stille...osv... Men ved det ikke, det er kun noget, som jeg er blevet fortalt...??!!

Gitte ->>> Tak for dit svar..ingen tvivl dejligt... :)))

• #34   22. nov 2011 Henriette..

Jeg tror ikke du behøver at være bange for hvordan han vil tage VS hvis han er stille eller andet.. For som jeg ser det i Nena's er de en meget blandet flok der er nogle frembrusende, nogle der er stille og nogle midt imellem.. og der er plads til dem alle ? (: Så jeg tror VS eller DP så skal han nok finde sig til rette og få en fantastisk tid der (:

Hvis du spørg mig, er det store spørgsmål hvad du som forældre vægter højest. Jeg har flere gange hørt folk sige ''For mange børn og for lidt voksne'' -Det synes jeg er en fejl at sige, Der er ligeså mange børn til hver voksen som der er i en DP. Der ud over er de altid flere der hjælpes ad med børnene så de bliver ikke bare efterladt alene, mens en ble bliver skiftet, der laves mad eller hvad ved jeg (:

Hjemmeligt og ''intimt'' jojo det da rigtig for de er jo i deres hjem, men det mindsker også mulighederne for udfoldelse og leg, for pladsen er mindre og der er sku næsten altid husregler -Som at de kun må lege på værelse eller andet.

Har også hørt folk sige at VS børn ikke bliver ''elsket'' ligeså meget som DP børn.. Det gik mig rigtig meget på i starten for det er vigtig for mig Nena har det godt med dem hun er hos, og at hun føler sig elsket.. Efter noget tid så jeg det ikke passede overhovedet, Men for at være sikker havde jeg en samtale med Nena's kontakt person om det. og hun fortalte mig det altså ikke passede, for de var rigtig glade for Nena -Og de andre børn, så det behøvede jeg ikke være bange for.. Det var jeg dog heller ikke på daværende tidspunkt (: Selv pædagogerne nede fra børnehaven (integreret børnehave) kender Nena, hvilket også gør at når hun skal i BH er det nemmere for hende at flytte over (:

• #35   22. nov 2011 Liam kommer i dagpleje.
    Det var jeg selv, og jeg har stadig MEGET kontakt til min dagpejemor.
    Mine forældre ses også stadig privat med hende og hendes mand - så der skal min søn helt sikkert også hen smiley

• #36   22. nov 2011 altså om man er 100 tilfreds kommer jo også an på hvilken dp og vuggestue man kommer i. der er jo stor forskel fra sted til sted. børn kan altså sagtens blive sociale og lære at behandle andre ordentligt i en dp!?

freja er 2 og hun keder sig altså ikke hos hendes dp, men de er også alle fra samme år og (henholdsvis fra september til november) så det er jo perfekt, men det kan man jo ikke være sikker på.

vores dp har kun haft 1 sygedag det sidste år, så ingen gæstedp her, og når hun ved hun skal på kursus eller andet siger hun til meget længe før så vi har mulighed for at feks sende til mormor osv. freja har altså kun været i gæste dp 1 gang i al den tid hun har gået der smiley

og gruinden til der er mere personale er jo også at der er flere børn så er nomeringen jo i princippet den samme smiley

de kommer ud hverdag, i legestue 1 dag om ugen, en gang om måneden er de på besøg i børnehaven og de er også ude til mange andre aktiviteter, på torsdag skal de feks på biblioteket en tur smiley

• #37   22. nov 2011 desuden tror jeg ikke alle børn gider aktiveres konstant fra 7 morgen til 16 eftermiddag smiley

• #38   23. nov 2011 Dagpleje smiley

Har selv arbejdet i en vuggestue - synes ikke der er nok til det individuelle barn smiley
    Hos en dagplejemor, er det hjemmeligt smiley

• #40   23. nov 2011 jeg valgte dp da jeg syntes det er hyggeligt, hjemligt osv - ikke så meget institusion's agtigt og "sådan gør vi fordi vi ved bedst med vores uddannelse" smiley

• #41   23. nov 2011 Vi har haft vores søn i en privat vuggestue med 10 børn og 4 tilknyttede voksne i et alm. hus og det har været lykke, så da han her i oktober statede i børnehave overtog lillesøster hans plads.

Vi har været superglade for ordningen, der er tid til de enkelte børn og altid en som lige kan hjælpe hvor en dagplejemor er noget alene om de børn hun passer.

Men valgte faldte også på vuggestuen da vi så ikke ville blive ringet om om morgenen og skulle køre vores barn til en gæstedagplejer. Ja og vore søn blev født med lyskebrok og her var det også en fordel at de var flere voksne på stedet, da de så kunne sætte det på plads og det har da sparet mig fra at hente ham mange gange.

Så fortryder ikke at vi valgte vuggestue, betaler godt nok noget mere men for mig er det også et priotets spørgsmål og vil gøre det bedste jeg kan for mine børn.

Men det er bare min mening, er da sikker på der også findes super dagplejemødre derude ;O)

• #43   23. nov 2011 Tania:
    Det jeg mener med bedre boligforhold er at det hele er indrettet til brug af børn og der er ikke nogle forbudte eller farlige ting!

Det vigstigste i mit hoved er nu det sociale med de andre børn og mange forskellige voksne.. Det er vigtigt for mig at mine børn er sociale og kan med mange forskellige mennesker og ikke kun en!!!

Du siger fordomme, Det kunne jo også være jeg bare synes det!!!???
    Min egen mening har jeg vel lov at have?

• #45   23. nov 2011 børnene sidder jo ikke bare og glor på 4 vægge i dp.. vores dp er ude dagligt, de mødes med de andre i dagpleje kredsen (andre dp'er og deres børn) 2 dage om uden, de besøger børnehaven , går i fælles legestue, på den store legeplads og mødes, og så er der lige gynmastik også ude i hallen ..
    ^^alt sammen noget vores dp gør med børnene sammen med de andre dagplejer,,

ellers i vores bager de boller (ca en gang i ugen nu her når solen ikke skinner) og får med hjem, lige pt laver de julegaver, de er ude hver eneste dag, de går ture og så har hun alletiders legeplads , med tog, vippedyr, legehus (som er kopi af huset) , sandkasse osv, nede bagved har hun så en større legeplads med gynger osv

så altså - de bliver vel sociale , leger osv af at være i dagpleje

• #46   23. nov 2011 Tania.

jeg pointere flere gange hvorfor vi skiftede, har ikke llagt skjul på jeg var uheldig..
    men kender sku efterhånden en del der har været uheldige med deres dp

• #48   23. nov 2011 I Simon's dp må de også være i hele underetagen.. Dog ikke på hendes søns værelse, men ellers må de være hvor de vil smiley Som Tania skriver, så vil de jo helst være hvor legetøjet er..
    Ved Simon's dp, bruges bryggerset til at skifte bleer, og tage overtøj af og på.. Køkkenet spiser de self i, og leger på legeværelset..
    Hun har også en have med legehus, rutchebane, en fliseareal med sand kasse, motorcykler og legebiler..

• #49   23. nov 2011 Tania.

Ja men du sidder også og snakker dårligt om VS selvom du KUN har haft dine børn i DP? Det vel ligeså vigtigt at fortælle de gode nogle steder også.

• #51   23. nov 2011 Tania..
    Hvis jeg snakker dårligt om DP, så gør du da også om VS.
    Jeg fortæller jo lige præcis også om hvad eg basere mit valg på,og hvorfor jeg ikke har fortrudt det ?

• #53   23. nov 2011 Tusind tak for alle jeres svar....

Jeg tror at man bliver nød til at mærke godt efter - helt inde i hjertet... :).

Der er gode og dårlige ting ved begge - efter min mening...

En skrev (husker ikke lige hvem) at man sikkert vælger ud fra hvem man er som person....kan faktisk ikke være mere enig...jeg skal bare lige finde frem til, hvem jeg er..hehe... :)))

Jeg må mærke efter helt inde....og håber at jeg så træffer det rigtige valg... smiley

Tusind tak allesammen.... :)))

• #54   23. nov 2011 Tania smiley
    Nejnej jeg prøver heller ikke at komme i en debat hehe xD
    har syg pige, så det hele går lidt stærkt nogle gange smiley

• #56   23. nov 2011 Tania->>> Nemlig... :)))

Og tak....håber at vi vælger det rigtige for vores lille søn... Han vil helt sikkert ikke tage skade af at være nogen af stederne....kun moren.... ;)))

• #57   23. nov 2011 som tania siger så har de da regler i dp, de har da ikke mere farligt og forbudt en hjemme ved en selv smiley

desuden er børn da heller ikke tip top sikret i institution. en gang jeg hentede victor da han var i gæstehus (en ordning de har i odense hvor dp brøn kan komme fast så det ikke blir hos forskellige gæstedpér) nå men kommer for at hente victor og finder en lille pige på 10 mdr der er lukket inde i køkkenet og de havde ikke set hun var væk smiley hun sad bare der helt palle smiley

jeg kan love jer for jeg blev tosset og victor kom ikke i gæstehus mere.

Kommentér på:
Dagpleje vs. Vuggestue..

Annonce